Manager detailhandel: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Manager detailhandel: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Manager detailhandel? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Manager detailhandel wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Manager detailhandel, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Manager detailhandel
- Wat doet een Manager detailhandel
- Salaris Manager detailhandel
- Vacatures Manager detailhandel
- Doorgroeien als Manager detailhandel
- Opleidingen Manager detailhandel
- Omscholen tot Manager detailhandel
- Hoe word je Manager detailhandel
- Competenties Manager detailhandel
- Persoonstypen Manager detailhandel
Vacatures Manager detailhandel
Vacatures laden...
Wat is een Manager detailhandel?
De manager Detailhandel geeft leiding aan een groep werknemers die werkzaam zijn in de Detailhandel. Deze mensen werken allemaal voor een detailhandel. Dit kan variëren van een dierenwinkel tot een tassenwinkel. waarneemt en onderhoudt. De manager Detailhandel zorgt ervoor dat de mensen die onder hem/haar werken goed begeleid worden en stuurt ze aan in hun werk. Ook als er problemen zijn op de werkvloer springt de manager Detailhandel in en lost deze problemen aan. De manager Detailhandel is daarbij verantwoordelijk voor het team zelf. De manager Detailhandel mag mensen aannemen en ontslaan. Wel moet de manager Detailhandel ten alle tijden verantwoording afleggen aan de directeur van het bedrijf. Maar de manager Detailhandel krijgt wel veel eigen verantwoordelijkheden waaronder het aansturen van het personeel. Ook houdt de manager Detailhandel zich bezig met het klanten bestand. Dit houdt in dat de manager Detailhandel de band met de klanten moet behouden. Dit kan betekenen dat er vragen beantwoord moeten worden van de klant maar ook het contact met nieuwe klanten valt onder de verantwoordelijkheid van de manager Detailhandel. De manager Detailhandel is ook verantwoordelijk voor een bepaalde begroting die meestal per jaar wordt bekeken. Hier hoort een budget bij waar de manager Detailhandel zorg voor draagt. Tevens moeten er bepaalde doelen gehaald worden om de begroting aan het einde van het werkjaar kloppend te krijgen. De manager Detailhandel moet hier zeer veel aandacht aan besteden en hier heel nauwkeurig mee omgaan. Als de manager Detailhandel het gevoel heeft dat er bepaalde zaken mis gaan in deze begroting, zal de manager Detailhandel hier meteen op moeten anticiperen. Ook hiervoor geldt dat er ten alle tijden verantwoordelijkheid moet worden afgedragen door de manager Detailhandel naar de directeur van de Detailhandel.
Past het beroep Manager detailhandel bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Manager detailhandel per niveau
Vacatures Manager detailhandel per stad
Vacatures Manager detailhandel Alkmaar
Vacatures Manager detailhandel Almelo
Vacatures Manager detailhandel Almere
Vacatures Manager detailhandel Alphen aan den Rijn
Vacatures Manager detailhandel Amersfoort
Vacatures Manager detailhandel Amstelveen
Vacatures Manager detailhandel Amsterdam
Vacatures Manager detailhandel Apeldoorn
Vacatures Manager detailhandel Arnhem
Vacatures Manager detailhandel Assen
Vacatures Manager detailhandel Bergen op Zoom
Vacatures Manager detailhandel Breda
Vacatures Manager detailhandel Capelle aan den IJssel
Vacatures Manager detailhandel Delft
Vacatures Manager detailhandel Den Bosch
Vacatures Manager detailhandel Den Haag
Vacatures Manager detailhandel Den Helder
Vacatures Manager detailhandel Deventer
Vacatures Manager detailhandel Doetinchem
Vacatures Manager detailhandel Dordrecht
Vacatures Manager detailhandel Ede
Vacatures Manager detailhandel Eindhoven
Vacatures Manager detailhandel Emmen
Vacatures Manager detailhandel Enschede
Vacatures Manager detailhandel Gouda
Vacatures Manager detailhandel Groningen
Vacatures Manager detailhandel Haarlem
Vacatures Manager detailhandel Haarlemmermeer
Vacatures Manager detailhandel Heerlen
Vacatures Manager detailhandel Helmond
Vacatures Manager detailhandel Hengelo
Vacatures Manager detailhandel Hilversum
Vacatures Manager detailhandel Hoogeveen
Vacatures Manager detailhandel Hoorn
Vacatures Manager detailhandel Katwijk
Vacatures Manager detailhandel Leeuwarden
Vacatures Manager detailhandel Leiden
Vacatures Manager detailhandel Lelystad
Vacatures Manager detailhandel Maastricht
Vacatures Manager detailhandel Middelburg
Vacatures Manager detailhandel Nieuwegein
Vacatures Manager detailhandel Nijmegen
Vacatures Manager detailhandel Oss
Vacatures Manager detailhandel Purmerend
Vacatures Manager detailhandel Roermond
Vacatures Manager detailhandel Roosendaal
Vacatures Manager detailhandel Rotterdam
Vacatures Manager detailhandel Schiedam
Vacatures Manager detailhandel Spijkenisse
Vacatures Manager detailhandel Terneuzen
Vacatures Manager detailhandel Tilburg
Vacatures Manager detailhandel Utrecht
Vacatures Manager detailhandel Veenendaal
Vacatures Manager detailhandel Venlo
Vacatures Manager detailhandel Vlaardingen
Vacatures Manager detailhandel Westland
Vacatures Manager detailhandel Zaanstad
Vacatures Manager detailhandel Zeist
Salarisschaal Manager detailhandel
Wat verdient een Manager detailhandel?
Het salaris hangt heel erg af van enerzijds het budget waar de manager Detailhandel verantwoordelijk voor is en anderzijds het aantal mensen waar de manager Detailhandel leiding aan geeft. Ook heeft het te maken met het bedrijf waar de manager Detailhandel voor werkt. Is dit een profit instelling dan zal het salaris hoger liggen dan bij een non profit instelling. Maar in het begin zal het salaris liggen rond de E 3500. Als de manager Detailhandel groeit in haar/zijn functie en meer budget moet bewaken of meer mensen moet aansturen, zal dit salaris mee groeien en zal de manager Detailhandel uiteindelijk rond de E 6000 kunnen verdienen.
Meer weten over het salaris Manager detailhandel
Hoe word je een Manager detailhandel?
Om manager Detailhandel te worden is het vooral belangrijk dat iemand het leiding geven in zich heeft. Als dit niet het geval is, dan maakt iemand sowieso geen kans om een baan als manager te krijgen. Verder is er een aantal opleidingen wat goed aansluit bij een functie als manager. Zo zou de manager Detailhandel de opleiding HEAO kunnen doen. Dit is een HBO opleiding die staat voor ‘Hoger Economisch en Administratief Onderwijs’. Als manager heb je namelijk vrijwel altijd te maken met een begroting waar een economische en administratieve opleiding goed voor opleidt. Echter, het leidinggevende zelf, kun je niet leren maar moet tot een van de eigenschappen behoren van de manager Detailhandel. Verder is het vaak zo dat een toekomstig manager al werkzaam is in een bepaalde sector voordat hij/zij daar manager wordt. Het is zaak dat de directeur opmerkt dat iemand het in zich heeft en dan is het handig dat diegene ook kennis heeft van de branche waar hij/zij in gaat managen. De manager Detailhandel zou dan dus een opleiding genoten moeten hebben die te maken heeft met het werk in de zorg om vervolgens manager te worden.
Opleidingen Manager detailhandel
Omscholen tot Manager detailhandel
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Manager detailhandel. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Manager detailhandel
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Manager detailhandel
Als je Manager detailhandel wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Manager detailhandel zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Manager detailhandel
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Manager detailhandel?
Competenties Manager detailhandel
Een Manager detailhandel heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen
Omschrijving
Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.
Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.
Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.
Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf
Omschrijving
Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.
Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.
Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Vaardigheden Manager detailhandel
- Prioriteiten stellen
- Beslissingen nemen
- Afwegen
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Analytisch vermogen
- Initiatief ontplooien
- Inzicht in omgeving
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Stimuleren
- Overtuigingskracht
- Positiviteit
Wat voor persoonlijkheid heeft een Manager detailhandel nodig?
De manager Detailhandel moet een goede waarnemer zijn. Hij/zij moet op kunnen merken wanneer iemand in het team niet goed functioneert om hier meteen op te kunnen anticiperen. Ook moet de manager Detailhandel goed kunnen zien wanneer de begroting niet gehaald gaat worden of het bedrijf over het budget heen gaat. Ook dit heeft te maken met goed kunnen waarnemen. Daarbij moet de manager Detailhandel een goede leidinggevende zijn om mensen aan te kunnen sturen zowel in wat ze doen als in hoe ze het doen. De manager Detailhandel moet dit charisma uitstralen op de werkvloer zodat iedereen hem/haar serieus neemt. Alleen zo zal hij/zij goed kunnen functioneren als leidinggevende en zullen mensen naar hem/haar luisteren.
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Manager detailhandel
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Manager detailhandel?
Het arbeidsperspectief voor de manager Detailhandel is redelijk goed. Er zijn veel bedrijven in deze sector en alle bedrijven hebben behoefte aan goede managers. Als de manager Detailhandel al bekend is of werkzaam is in de sector en beschikt over de juiste kwaliteiten is het vrij makkelijk om door te stromen naar een management functie. Als de manager Detailhandel eenmaal werkzaam is als manager, en het gaat allemaal goed dan zal de manager Detailhandel meer verantwoordelijkheid krijgen. Dit vertaalt zich in het hogere budget waar de manager Detailhandel over moet waken en in het aantal mensen dat de manager Detailhandel leiding geeft. Ook vertaalt dit zich in het salaris wat zal stijgen. Als de manager Detailhandel de hoogste functie heeft bekleed als manager en het bedrijf heeft behoefte aan een nieuwe directeur dan zal de manager Detailhandel hiervoor in aanmerking kunnen komen. Echter, de manager Detailhandel maakt alleen een kans als hij/zij voldoende ervaring heeft opgebouwd in de sector en zich voldoende heeft bewezen.
Waar werkt een Manager detailhandel?
De manager Detailhandel zal werken voor zowel profit als non profit organisaties. In beide soorten organisaties zijn manage functies voor deze sector.
Met wie werkt een Manager detailhandel samen?
De manager Detailhandel heeft veel te maken met het personeel waar hij/zij leiding aan geeft. De hele dag zullen er mensen uit het team naar de manager Detailhandel komen met vragen die de manager Detailhandel moet beantwoorden of problemen die de manager Detailhandel moet oplossen. Tevens heeft de manager Detailhandel veel te maken met klanten. De manager Detailhandel behoudt de relaties met de klanten en heeft het eerste contact moment met nieuwe klanten. Zowel via de mail als met zakelijke afspraken is dit contact er en de manager Detailhandel zal hier veel tijd en aandacht in moeten stoppen. Tot slot is er veel contact met de directeur van de afdeling. De manager Detailhandel moet namelijk ten alle tijden verantwoording afleggen aan hem of haar dus er zullen veel contactmomenten zijn.
- Personeel
- Klanten
- directeur
Alles over het beroep Manager detailhandel in één oogopslag
Beroepsgroep:
Netwerk:
- Personeel
- Klanten
- directeur
Salarisindicatie:
- Van €3500 tot €6000