Docent Nederlands (1e graads): Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Docent Nederlands (1e graads): Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Vind het antwoord op al jouw vragen over het beroep Docent Nederlands (1e graads). Je vindt ook de vaardigheden, competenties en eigenschappen die een Docent Nederlands (1e graads) nodig heeft.



Wat doet een Docent Nederlands (1e graads)? Lees de functieomschrijving.

Wat is een Docent Nederlands (1e graads)?

Als Docent Nederlands sta je voor de klas. Je bent verantwoordelijk voor het onderwijzen van leerlingen op het gebied van de Nederlandse Taal en Cultuur. Daarbij heb je je primaire lestaken die vaak de meeste tijd in beslag nemen, maar je hebt ook een aantal secundaire taken zoals individuele begeleiding van leerlingen, administratie (cijfers, aanwezigheid etc.), vergaderingen bijwonen en sectieoverleg. Dan is er nog het voorbereiden van de lessen en het maken en nakijken van proefwerken, overhoringen en oefeningen. Het surveilleren bij lessen of proefwerken en het deelnemen aan eventuele buitenschoolse activiteiten zoals excursies hoort ook bij je takenpakket.

De tijd dat een docentbaan een 8.00-15.00 baan was is inmiddels voorbij. Full-time leraren zijn veelal heel wat uren kwijt aan vergaderen, lessen voorbereiden en andersoortige taken.

Past het beroep Docent Nederlands (1e graads) bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Wil je omscholen maar weet je nog niet wat? Met baansuggestie krijg je actuele vacatures te zien die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid. Je kunt Kansrijke banen en omschoolvacatures de voorrang geven. Na 3 stappen zie je gelijk jouw unieke baansuggesties op basis van jouw baanprofiel!

Bekijk jouw persoonlijke baansuggesties

Andere namen het beroep Docent Nederlands (1e graads)

Andere namen die voor dit beroep gebruikt worden zijn: Docent Nederlands, Docent Nederlands (1e graads)


Vacatures Docent Nederlands (1e graads)

Op zoek naar een nieuwe baan als Docent Nederlands (1e graads)? Samen met onze vacature partners bieden wij je een groot aanbod aan actuele vacatures voor Docent Nederlands (1e graads). Wanneer je hieronder een voor jou geschikte vacature vindt zal je doorklikken naar onze vacaturepartner.

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Vacatures Docent Nederlands (1e graads) per ervaringsniveau

junior Docent Nederlands (1e graads) vacatures startend Docent Nederlands (1e graads) vacatures senior Docent Nederlands (1e graads) vacatures beginnend Docent Nederlands (1e graads) vacatures trainee Docent Nederlands (1e graads) vacatures leidinggevend Docent Nederlands (1e graads) vacatures medior Docent Nederlands (1e graads) vacatures aankomend Docent Nederlands (1e graads) vacatures ervaren Docent Nederlands (1e graads) vacatures leerling Docent Nederlands (1e graads) vacatures vacatures omscholen tot Docent Nederlands (1e graads) vacatures opleiding tot Docent Nederlands (1e graads)

Salaris en Arbeidsvoorwaarden Docent Nederlands (1e graads)

Wat verdient een Docent Nederlands (1e graads)?

Het gemiddeld salaris van Eerstegraads Docenten ligt tussen de €2882,- en €5784,- bruto per maand. 

Salarisschaal Docent Nederlands (1e graads)

  • Maximaal
  • Gemiddeld
  • Minimaal
Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Meer weten over het salaris Docent Nederlands (1e graads)

Bekijk dan de verdere salaris informatie zoals gemiddeld jaarsalaris en uurloon Docent Nederlands (1e graads)


Bekijk het salaris Docent Nederlands (1e graads) per ervaringsniveau

Salaris junior Docent Nederlands (1e graads) Wat verdient een startend Docent Nederlands (1e graads)? Wat is het loon senior Docent Nederlands (1e graads)? beginnend Docent Nederlands (1e graads) salaris Maximaal salaris trainee Docent Nederlands (1e graads) Hoeveel verdient een leidinggevend Docent Nederlands (1e graads)? Wat is het salaris van een medior Docent Nederlands (1e graads)? Salaris aankomend Docent Nederlands (1e graads) Wat verdient een ervaren Docent Nederlands (1e graads)? Welk salaris krijgt een leerling Docent Nederlands (1e graads)?


Docent Nederlands (1e graads) worden: Opleidingen tot Docent Nederlands (1e graads)

Wil je Docent Nederlands (1e graads) worden? Hieronder vind je de eisen, het ontwikkelingspad en de opleidingen voor de Docent Nederlands (1e graads).

Hoe word je een Docent Nederlands (1e graads)? 

De meeste Docenten Nederlands hebben een 1e of 2e graads HBO Opleiding Nederlandse Taal gevolgd (tegenwoordig  Bachelor/Master of Education in Dutch Language). Ook is het mogelijk een WO Onderwijsmaster Nederlands te volgen aan de Universiteit (gelijk aan een 1e graads opleiding). Wanneer er een gebrek heerst aan voldoende instromend personeel dan kan een directie overwegen iemand op basis van ervaring aan te nemen. De kandidaat moet dan wel aantoonbare taalkundige kennis en/of onderwijskwaliteiten bezitten.

Met een 1e graads bevoegdheid mag je aan alle klassen lesgeven en verdien je meer dan wanneer je een 2e graads bevoegdheid hebt. Een 2e graads docent mag alleen aan de jaargangen 1 t/m 3 lesgeven met uitzondering van VMBO waarbij men wel alle jaren mag onderwijzen.

Opleidingen Docent Nederlands (1e graads)

Training Didactische vaardigheden
Je bent gevraagd om een training te geven aan nieuwe medewerkers of een van je klanten wil graag een uitgebreide presentatie van jullie nieuwste dienst of product. Je hebt de …
Training Didactische vaardigheden
Leergang Activerend opleiden (BDB, Didactische Vaardigheden / Train de trainer)
Inhoud: Didactische vaardigheden / train-de-trainer De Leergang Activerend Opleiden is een praktijkgerichte vakopleiding voor docenten en trainers in het beroepsonderwijs en bedrijfsopleidingen. Deze post-hbo opleiding is geregistreerd bij de Stichting Hoger Onderwijs …
Leergang Activerend opleiden (BDB, Didactische Vaardigheden / Train de trainer)
Didactische vaardigheden (in-company)
Leren hoe je op een boeiende en effectieve manier een training, workshop of cursus geeft? En je daar zelfverzekerd over voelen? Kies dan voor de training Didactische vaardigheden. Na deze …
Didactische vaardigheden (in-company)
Workshop Variatie in werkvormen (Didactische vaardigheden / train-de-trainer)
De theorie van de “Meervoudige Intelligenties”, kortweg MI, van Howard Gardner komt tegemoet aan de verschillen tussen mensen. Elk mens is op een andere manier getalenteerd of intelligent, en dat …
Workshop Variatie in werkvormen (Didactische vaardigheden / train-de-trainer)
Training Kwaliteit van toetsen (BKE, didactische vaardigheden)
De training Kwaliteit van toetsen is een praktijkgerichte opleiding voor docenten en trainers. De training richt zich op het (verder) ontwikkelen van de competentie ‘Toetsen’.  Competentie toetsen: De docent neemt …
Training Kwaliteit van toetsen (BKE, didactische vaardigheden)



Docent Nederlands (1e graads) worden: Omscholen tot Docent Nederlands (1e graads)

Als je je wilt omscholen tot Docent Nederlands (1e graads) is het mogelijk dat er meerdere wegen zijn. Het komt namelijk steeds vaker voor dat er specifieke vacatures met omscholing zijn. Op dat moment wordt het leertraject hiervoor door de werkgever georganiseerd. Als er op dit moment omschoolvacatures voor Docent Nederlands (1e graads) zijn vind je die hieronder.

Bepaal jouw omschoolkeuze met Baansuggestie

Met baansuggestie krijg je kansrijke banen te zien die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid. Je vindt ook direct omschoolvacatures als deze er zijn. Je kunt nu inspiratie op doen en jouw omschoolkeuze bepalen op basis van wat bij jou past! Bekijk jouw baansuggesties!

Vacatures met (Om)scholing

Omscholen met salaris is natuurlijk wel zo prettig, je verdient gelijk vanaf het begin van je nieuwe baan. Ook worden vaak de opleidingskosten door de werkgever betaald. Wij kennen totaal 4 verschillende typen (om)scholingsvacatures. Directe omscholing, Opleidingsvacatures (BBL, Beroepsbegeleidende Leerweg), Leerling vacatures en Traineeships. Als er voor Docent Nederlands (1e graads) dit type vacatures zijn vind je ze hieronder.

Opleiding vacatures Docent Nederlands (1e graads)

Vacature Docent Nederlands in opleiding
Matchpartner
Bedrijfsomschrijving Vanuit onze ervaring binnen het onderwijs weten wij welke scholen jou de aandacht geven voor een goede start van jouw carrière binnen het onderwijs. Tijdens een kennismakingsgesprek brengen wij …
Vacature Docent Nederlands in opleiding
Maandag
Over de functieDe beste wijze om iets te leren, is er les in te geven!Als docent Nederlands in opleiding sta je aan de start van een mooie carrière. Inmiddels beheers …
Vacature Docent Nederlands in opleiding
Matchpartner
Bedrijfsomschrijving Vanuit onze ervaring binnen het onderwijs weten wij welke scholen jou de aandacht geven voor een goede start van jouw carrière binnen het onderwijs. Tijdens een kennismakingsgesprek brengen wij …

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Docent Nederlands (1e graads)

Als je Docent Nederlands (1e graads) wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Docent Nederlands (1e graads) zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Docent Nederlands (1e graads)

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen. De inhoudelijke beschrijving van het beroep vind je bij Wat doet een Docent Nederlands (1e graads)?


Competenties en Vaardigheden Docent Nederlands (1e graads):

Voor ieder beroep heb je specifieke vaardigheden en kennis nodig, dat geldt ook voor een Docent Nederlands (1e graads).

Welke competenties heeft een Docent Nederlands (1e graads) nodig?

Een Docent Nederlands (1e graads) heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Coachen
Coachen

Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren

Omschrijving

In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.

Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.

Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.

Kritisch
Kritisch

Steekwoorden: analytisch vermogen, overtuigen, vragen stellen, accuratesse 

Omschrijving

Deze mensen beoordelen en analyseren opdrachten op hun eigen manier. Ze leggen een lijst met criteria langs de opdracht en bekijken zo bijvoorbeeld de haalbaarheid van de opdracht. Bij iedere taak stellen zij zichzelf verschillende vragen en plaatsen vervolgens kanttekeningen. Over het algemeen beschikken deze mensen over een brede kennis en zijn ze goed op de hoogte van hun omgeving.

Sterke punten
Deze mensen kunnen vaak ook goed analyseren. Omdat ze erg precies zijn, bekijken ze taken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast werken kritische mensen accuraat en netjes. Ook overtuigen is een eigenschap die past bij kritisch zijn. Kritische mensen bekijken opdrachten vanuit verschillende perspectieven en stellen vervolgens argumenten op. Deze argumenten gebruiken ze vervolgens om anderen op een goede manier te overtuigen.

Zwakke punten
Mensen die te kritisch zijn, kunnen overkomen als de zogenaamde ‘pietlutten’. Verder kunnen deze mensen weleens star overkomen. Zij zijn te kritisch en willen hun mening niet bijstellen. Hierdoor kan een discussie weleens lastig zijn.

Leiderschap
Leiderschap

Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen

Omschrijving

Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.

Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.

Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt. 

Motiveren
Motiveren

Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen

Omschrijving

Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.

Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig. 

Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.

Plannen en organiseren
Plannen en organiseren

Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten

Omschrijving

Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.

Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.

Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen. 

Presenteren
Presenteren

Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht

Omschrijving

Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.

Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.

Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties. 

Sociabiliteit
Sociabiliteit

Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving

Omschrijving

Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.

Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.

Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.

Stressbestendigheid
Stressbestendigheid

Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie

Omschrijving

Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.

Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.

Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.

Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk

Omschrijving

Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.

Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.

Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.

Vaardigheden Docent Nederlands (1e graads)

  • Effectief communiceren
  • Luisteren
  • Stimuleren
  • Overtuigingskracht
  • Aanpassingsvermogen
  • Openheid
  • Improvisatie
  • Enthousiasme
  • Positiviteit
  • Feedback geven
  • Taalkennis
  • Motiveren
  • Plannen
  • Leiding geven
  • Voorbereiden
  • Methodisch werken
  • Prioriteiten stellen
  • Aandacht voor details
  • Beoordelen
  • Analytisch vermogen
  • Vasthoudendheid
  • Zelfkennis
  • Rustig blijven
Bekijk meer Bekijk minder

Persoonlijkheid en Eigenschappen Docent Nederlands (1e graads)

De meeste beroepen passen alleen bij bepaalde persoonlijkheden. Bekijk welke persoonstypen volgens het enneagram er bij Docent Nederlands (1e graads) passen.

Wat voor persoonlijkheid heeft een Docent Nederlands (1e graads) nodig? 

De Leraar Nederlands moet een leidend figuur zijn die zijn leerlingen kan aansturen om op een orderlijke manier, soms invidueel, soms in groepsverband, de Nederlandse taal, literatuur en het land te doorgronden. Daarnaast moet hij in staat zijn klassen en individuele leerlingen snel te leren kennen (Baas).

Docenten Nederlands staan er bij uitstek om bekend dat zij continu met taal, literatuur en cultuur bezig zijn. Om dat te kunnen doen moet de leraar Nederlands grip hebben op zijn leerlingen. Een goede docent Nederlands moet echter ook in staat zijn liefde voor Nederlands en de Nederlandse literatuur en cultuur over te maken op de leerlingen (Romanticus).

Bekijk de persoonstypen voor Docent Nederlands (1e graads)


Eigenschappen Docent Nederlands (1e graads)

  • Overwicht
  • Gedrevenheid
  • Zelfverzekerd
  • Empatisch
  • Behulpzaam
  • Vriendelijk
  • Originaliteit
  • Creativiteit
  • Gepassioneerd



Arbeidsmarktperspectief Docent Nederlands (1e graads)

Wat zijn de baankansen voor een Docent Nederlands (1e graads)?

Het arbeidsmarktperspectief voor een beginnende Leraar Nederlands (of iemand die zoek naar een baan als Leraar Nederlands) is al een aantal jaren zeer goed. Waar er bij vakken als geschiedenis en aardrijkskunde weinig werkgelegenheid is, is dat bij talen en overige vakken juist niet het geval. De kranten staan dagelijks vol met vacatures in deze secties.

De carrièremogelijkheden voor een Leraar Nederlands zijn niet heel groot. Dit vraagt echter om relativering. Als met carrièremogelijkheden wordt bedoeld: interne mogelijkheden, dan zijn deze zeker voorhanden. Sowieso groeit een leraar automatisch elk jaar door in zijn salaris: hoe meer ervaringsjaren, hoe meer men verdient. De verhogingen zijn echter niet groot en de top is relatief snel bereikt. Doorgroeien in salarisschalen en mogelijkheden kan dan alleen als men op 1e graads niveau gaat lesgeven.

Verder zijn er mogelijkheden wat betreft aanvullende taken als sectievoorzitter, mentorschap en men kan zelfs een andere functie gaan bekleden zoals afdelingshoofd, iets in management, conrector of zelfs rectorschap tot en met zitting in de raad van bestuur. Buiten de klaslokalen blijkt het moeilijker om een switch te maken, maar de mogelijkheden zijn er altijd. Sommige leraren kunnen op jonge leeftijd nog prima switchen naar het bedrijfsleven en men kan er voor kiezen om de wetenschap in te gaan (op zoek naar een promotietraject) of uiteraard zelf het pad uitstippelen (eigen bedrijf, etc.)

De actuele kans op werk voor een Docent Nederlands (1e graads)

Het beroep Docent Nederlands (1e graads) is onderdeel van de beroepsfamilie Docenten taalkundige vakken vo/mbo. De kans op werk voor de beroepsfamilie Docenten taalkundige vakken vo/mbo is in de huidige periode goed

Huidige aantal vacatures

503

Baankans Docent Nederlands (1e graads)

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Wil je weten wat jouw arbeidsmarktwaarde is?

Ben je benieuwd hoe (andere) werkgevers jou waarderen? Zet heel eenvoudig jouw CV op Monsterboard en wordt benaderd voor nieuwe banen!

Plaats je CV nu direct op Monsterboard

Doorgroei mogelijkheden Docent Nederlands (1e graads)

Je kunt als Docent Nederlands (1e graads) een beter salaris verdienen wanneer je doorgroeit binnen jouw beroepsgroep. Je kunt stapsgewijs doorgroeien naar beroepen die dichtbij jou beroep liggen door steeds kleine stappen bij te leren.

Het beroep Docent Nederlands (1e graads) is onderdeel van de beroepsfamilie Docenten taalkundige vakken vo/mbo. Hieronder vind je verschillende dichtbij liggende doorgroeimogelijkheden voor een Docent Nederlands (1e graads)

Doorgroei beroepen voor een Docent Nederlands (1e graads)

Docent natuur- / scheikunde (2e graads)

docent onderzoeken en ontwerpen (beta-techniek)

Docent biologie (1e graads)

leraar menskunde (avo-vak) (1e graads)

Docent techniek (2e graads)

docent pie (produceren, installeren & energie)

docent m&t (mobiliteit & transport)

docent bwi (bouwen, wonen, interieur)

docent human technology

Docent wiskunde (1e graads)

Docent wiskunde (2e graads)

Docent natuurkunde (1e graads)

docent sterrenkunde (1e graads)

Docent biologie (2e graads)

leraar dierkunde (avo-vak) (2e graads)

leraar plantkunde (avo-vak) (2e graads)

leraar menskunde (avo-vak) (2e graads)

Docent natuurkunde (2e graads)

docent natuurkunde en mechanica, akte n 1

Docent scheikunde (1e graads)

Docent scheikunde (2e graads)

Docent management en organisatie

docent organisatiekunde

docent overheid en non-profit management

Docent algemene economie (1e graads)

docent macro-economie

docent micro-economie (1e graads)

docent monetaire economie (1e graads)

docent overheidsfinanciën (1e graads)

docent openbare financiën (1e graads)

docent economie 1 (1e graads)

Docent algemene economie (2e graads)

docent economie 1 (2e graads)

Docent maatschappijleer (1e graads)

Docent filosofie (2e graads)

Docent filosofie (1e graads)

Docent godsdienst (2e graads)

docent bijbelkennis (2e graads)

docent kerkgeschiedenis (2e graads)

docent islam godsdienst (2e graads)

docent cathegese (2e graads)

docent levensbeschouwing (2e graads)

Docent aardrijkskunde (1e graads)

docent sociale aardrijkskunde en landbeschrijving (1e graads)

docent demografie (1e graads)

docent hydrografie (1e graads)

docent meteorologie (1e graads)

docent geografie (1e graads)

docent sociale geografie (1e graads)

docent economische aardrijkskunde (1e graads)

docent fysische geografie (1e graads)

Docent geschiedenis (2e graads)

docent geschiedenis en staatsinrichting (2e graads)

Docent geschiedenis (1e graads)

docent cultuurgeschiedenis (1e graads)

docent oudheidkunde (1e graads)

docent geschiedenis oude beschavingen (1e graads)

docent histografie (1e graads)

docent geschiedenis en staatsinrichting (1e graads)

docent economische geschiedenis (1e graads)

docent sociale geschiedenis (1e graads)

Docent cultuurgeschiedenis

Docent aardrijkskunde (2e graads)

docent demografie (2e graads)

docent sociale geografie (2e graads)

docent geografie (2e graads)

Docent godsdienst (1e graads)

docent christelijke geloofsleer (1e graads)

docent cathegese (1e graads)

docent kerkgeschiedenis (1e graads)

docent cultuurgeschiedenis van het christendom (1e graads)

docent godsdienstpedagogiek (1e graads)

docent godsdienstsociologie (1e graads)

docent pastorale agogische vaardigheden (1e graads)

docent bijbelkennis (1e graads)

docent levensbeschouwing (1e graads)

Docent maatschappijleer (2e graads)

Docent leren, loopbaan, burgerschap

Docent euritmie

vakleerkracht euritmie

Docent muziek (2e graads)

docent muziekgeschiedenis/muziekleer (2e graads)

vakleerkracht muziek

docent muziekonderwijs a algemene muzikale vorming

docent muziektheorie (2e graads)

docent muziekleer algemeen (2e graads)

docent muziekgeschiedenis (2e graads)

docent algemene muzikale vorming (2e graads)

Docent culturele en kunstzinnige vorming (ckv)

docent kunsteducatie

docent kunstgeschiedenis

docent kunstzinnige vorming

docent kunstvakken

Docent creatief schrijven

Docent jazzgeschiedenis

Docent popgeschiedenis

Docent volksmuziekgeschiedenis

Docent hiphopgeschiedenis

Docent bluesgeschiedenis

Docent klassieke muziekgeschiedenis

Docent tekenen (1e graads)

docent handtekenen (1e graads)

docent etsen (1e graads)

Docent tekenen (2e graads)

vakleerkracht tekenen

docent lijntekenen, handtekenen en technisch schetsen, akte n2a

docent lijntekenen, handtekenen en decoratief tekenen, akte n2b

docent etsen (2e graads)

Docent textiele werkvormen (2e graads)

docent confectienaaien (2e graads)

docent leerbewerking (2e graads)

docent kleermaken, akte no

docent handwerktechnieken, stofversieren en tekenen, akte nd

docent dameskleermaken, akte nq

docent fijn huishoudgoed en lijfgoed, akte nr

docent handwerktechnieken en kunstnaaldwerk, akte ns

docent hand-, lijn- en kostuumtekenen, akte n 11

vakleerkracht textiele werkvormen

docent onder- en bovenkleding, akte na

leraar textiele werkvormen (2e graads)

docent kostuumnaaien (2e graads)

vakdocent handwerken en handenarbeid (2e graads)

docent kleermaken (2e graads)

docent naaldvakken (2e graads)

Docent beeldende vorming

docent beeldhouwen

docent boetseren

docent beeldende vakken

docent beeldende vorming en muziek

docent toegepast teha en av

docent boetseren, akte nt

docent keramiekbewerken

docent audiovisuele vakken

Docent film en media

Docent filmgeschiedenis

Docent filmtheorie

Docent 3D max

Docent After Effects

Docent muziek (1e graads)

docent muziektheorie (1e graads)

docent muziekonderwijs b schoolmuziek

docent musiconomie (1e graads)

docent muziekgeschiedenis (1e graads)

muziekdocent (1e graads)

docent kerkmuziek (1e graads)

docent muzikale expressie (1e graads)

docent muziekmethodiek en pedagogiek (1e graads)

docent muzisch agogisch werken (1e graads)

docent muziekgeschiedenis/muziekleer (1e graads)

docent zang (1e graads)

docent muziekleer algemeen (1e graads)

Docent songwriting

Docent klanksynthese

Docent textiele werkvormen (1e graads)

docent kunstnaaldwerk (1e graads)

docent textiel en vormgeving (1e graads)

docent modekritiek (1e graads)

docent mode-ontwerpen (1e graads)

docent mode (1e graads)

Docent dans

docent jazzballet

vakleerkracht dans

docent folklore-dans

docent dansgeschiedenis

docent danstechnieken

docent showmusicaldans

docent moderne dans

docent klassieke dans

docent choreografie

docent ballet

Docent expressievakken

docent bewegingsexpressie

docent creatieve expressie

docent dramatische expressie

docent beeldende expressie

docent vrije expressie

Docent handvaardigheid (1e graads)

docent handenarbeid (1e graads)

Docent drama

docent filmkunde

docent mime

docent stemvorming en taalbeheersing

vakleerkracht drama

docent dramaturgie

docent grimeren

docent toneelspel

Docent handvaardigheid (2e graads)

docent handenarbeid (2e graads)

vakleerkracht handvaardigheid

Docent lichamelijke oefening (1e graads)

docent gymnastiek, akte n gy

vakleerkracht gymnastiek

docent sport en bewegingsleer (1e graads)

docent sport en recreatie (1e graads)

docent ritmische gymnastiek (1e graads)

Bekijk meer beroepen Bekijk minder beroepen

Organisaties waar een Docent Nederlands (1e graads) werkzaam is

Veel beroepen vind je vaak terug bij gelijksoortige bedrijven. Bekijk hieronder bij wat voor type organisatie een Docent Nederlands (1e graads) meestal werkt.

Waar werkt een Docent Nederlands (1e graads)?

Een Leraar Nederlands komt meestentijds te werken in een non-profit onderwijsinstelling. In 9 van de 10 gevallen zal het een instelling voor voortgezet onderwijs betreffen (Middelbare School). Soms kan men ook bij een instelling aan de slag waar men aan volwassenen lesgeeft.

Meer weten over werken in de Onderwijs & Training?

Bekijk werken in Onderwijs & Training

Netwerk Docent Nederlands (1e graads)

Met wie werkt een Docent Nederlands (1e graads) samen? 

Een Leraar Nederlands komt het meest in contact met leerlingen. Daarnaast zal hij collega docenten buiten de lessen spreken. Incidenteel zal hij een mentor of afdelingsleider spreken. Vaak gaat het dan om uitwisselen van informatie over individuele leerlingen of of over een klas. De rector of conrector spreekt men maar heel af en toe. Het betreft dan voortgangsgesprekken of gewoon 'gesprekken in de gang'.


  • Leerling
  • Docent
  • Afdelingsleider
  • Mentor
  • Conrector
Docent Nederlands (1e graads)

Interview met een Docent Nederlands (1e graads)

Er zijn nog geen interviews geplaatst. Wil je worden geïnterviewd en jezelf of je bedrijf onder de aandacht brengen? Laat het ons weten en stuur een mail.


Verwante beroepen Docent Nederlands (1e graads):

Er zijn best wel wat beroepen die op elkaar lijken of tot dezelfde "beroepsfamilie" of beroepsgroep horen. Bekijk hieronder aam wat voor beroepen een Docent Nederlands (1e graads) verwant is.

Wat zijn soortgelijke beroepen als Docent Nederlands (1e graads)?

De beroepen die verwant zijn aan Docent Nederlands (1e graads) zijn:
Docent Duits (1e graads)
Salaris: €2882 tot €5784
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO WO Postdoc
Baankans: Goed

Baankans

Vind het antwoord op al jouw vragen over het beroep %1$s. Je vindt ook de vaardigheden, competenties en eigenschappen die een %1$s nodig heeft.
Docent Engels (1e graads)
Salaris: €2882 tot €5784
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO WO Postdoc
Baankans: Goed

Baankans

Vind het antwoord op al jouw vragen over het beroep %1$s. Je vindt ook de vaardigheden, competenties en eigenschappen die een %1$s nodig heeft.
Docent Frans (1e graads)
Salaris: €2882 tot €5784
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO WO Postdoc
Baankans: Goed

Baankans

Vind het antwoord op al jouw vragen over het beroep %1$s. Je vindt ook de vaardigheden, competenties en eigenschappen die een %1$s nodig heeft.

Alles over het beroep Docent Nederlands (1e graads) in één oogopslag

Sector:

Beroepsgroep:

Persoonstype:

Netwerk:

  • Leerling
  • Docent
  • Afdelingsleider
  • Mentor
  • Conrector

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2882 tot €5784

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

503



Ga direct naar