Klantadviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Klantadviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Vind het antwoord op al jouw vragen over het beroep Klantadviseur. Je vindt ook de vaardigheden, competenties en eigenschappen die een Klantadviseur nodig heeft.



Wat doet een Klantadviseur? Lees de functieomschrijving.

Wat is een Klantadviseur?

De Klantadviseur beantwoordt vragen van klanten en adviseert de klanten over de producten en diensten die de organisatie aanbiedt. Diverse soorten organisaties beschikken over Klantadviseurs en de exacte taken van een Klantadviseur zijn daarom ook afhankelijk van het type organisatie waar de Klantadviseur werkzaam is.

De Klantadviseur beantwoordt persoonlijk, telefonisch en per e-mail vragen van de klanten. Dit kan gaan over bestellingen of meer informatie over een product of dienst. Ook klachten komen vaak bij de Klantadviseur binnen en moeten afgehandeld worden. Daarnaast kan de Klantadviseur in een gesprek de klant ook attenderen op het afnemen van extra producten of diensten. Het verkopen van diensten en producten is niet het hoofddoel, maar kan in een goed gesprek wel naar voren komen.

De Klantadviseur moet hiervoor beschikken over goede sociale en communicatieve vaardigheden omdat er veel contact met de klant is. Zowel telefonisch als per e-mail moeten vragen en klachten deskundig en professioneel afgehandeld worden. Daarnaast moet de Klantadviseur ook beschikken over goede computervaardigheden. Vaak vallen onder de taken van de Klantadviseur ook administratieve werkzaamheden. 

Past het beroep Klantadviseur bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Wil je omscholen maar weet je nog niet wat? Met baansuggestie krijg je actuele vacatures te zien die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid. Je kunt Kansrijke banen en omschoolvacatures de voorrang geven. Na 3 stappen zie je gelijk jouw unieke baansuggesties op basis van jouw baanprofiel!

Bekijk jouw persoonlijke baansuggesties

Vacatures Klantadviseur

Op zoek naar een nieuwe baan als Klantadviseur? Samen met onze vacature partners bieden wij je een groot aanbod aan actuele vacatures voor Klantadviseur. Wanneer je hieronder een voor jou geschikte vacature vindt zal je doorklikken naar onze vacaturepartner.

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Vacatures Klantadviseur per ervaringsniveau

junior Klantadviseur vacatures startend Klantadviseur vacatures senior Klantadviseur vacatures beginnend Klantadviseur vacatures trainee Klantadviseur vacatures leidinggevend Klantadviseur vacatures medior Klantadviseur vacatures aankomend Klantadviseur vacatures ervaren Klantadviseur vacatures leerling Klantadviseur vacatures vacatures omscholen tot Klantadviseur vacatures opleiding tot Klantadviseur

Salaris en Arbeidsvoorwaarden Klantadviseur

Wat verdient een Klantadviseur?

Het salaris van een beginnende Klantadviseur of Klantadviseur in opleiding ligt vaak rond de 1700 euro. Het salaris kan stijgen als meer werkervaring wordt opgedaan. De overige arbeidsvoorwaarden zijn afhankelijk van de organisatie waar de Klantadviseur werkt.

Salarisschaal Klantadviseur

  • Maximaal
  • Gemiddeld
  • Minimaal
Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Meer weten over het salaris Klantadviseur

Bekijk dan de verdere salaris informatie zoals gemiddeld jaarsalaris en uurloon Klantadviseur


Bekijk het salaris Klantadviseur per ervaringsniveau

Salaris junior Klantadviseur Wat verdient een startend Klantadviseur? Wat is het loon senior Klantadviseur? beginnend Klantadviseur salaris Maximaal salaris trainee Klantadviseur Hoeveel verdient een leidinggevend Klantadviseur? Wat is het salaris van een medior Klantadviseur? Salaris aankomend Klantadviseur Wat verdient een ervaren Klantadviseur? Welk salaris krijgt een leerling Klantadviseur?


Klantadviseur worden: Opleidingen tot Klantadviseur

Wil je Klantadviseur worden? Hieronder vind je de eisen, het ontwikkelingspad en de opleidingen voor de Klantadviseur.

Hoe word je een Klantadviseur? 

Voor de functie van Klantadviseur wordt vaak MBO werk- en denkniveau als eis gesteld. Een specifieke opleiding wordt meestal niet gevraagd. Ervaring en beschikken over goede sociale en communicatieve vaardigheden zijn meestal belangrijk. Daarnaast is ook vaak mogelijk om een interne opleiding tot Klantadviseur te volgen. De Klantadviseur begint dan als Klantadviseur in opleiding en stroomt zo door tot Klantadviseur.

Opleidingen Klantadviseur

Klantadviseur met kwaliteit KSF A certificering
Kwaliteit in het klantcontact center wordt steeds belangrijker. De eisen die gesteld worden aan de klantadviseurs in een contact center gaan daardoor ook razend snel omhoog. Zowel voor de (interne)klanten, de …
Klantadviseur met kwaliteit KSF A certificering
Effectief coachen KSF B certificering
Inleiding Wie kan er nu beter coachen dan medewerkers die hetzelfde werk uitvoeren dan de coachee. Dit zijn immers de uitvoeringsspecialisten, de ervaringsdeskundigen. Een belangrijke randvoorwaarden is echter wel dat …
Effectief coachen KSF B certificering
Klantmedewerker Bank Verzekeringen (Beroepsopleiding KBC4 - Den Haag)
Beroepsbeeld Als WFT gediplomeerd adviseur adviseer je klanten met betrekking tot financiële producten zoals: verzekeren van schade, inkomen en vermogen. De adviseur inventariseert de behoefte van de klanten (particulier en …
Klantmedewerker Bank Verzekeringen (Beroepsopleiding KBC4 - Den Haag)



Klantadviseur worden: Omscholen tot Klantadviseur

Als je je wilt omscholen tot Klantadviseur is het mogelijk dat er meerdere wegen zijn. Het komt namelijk steeds vaker voor dat er specifieke vacatures met omscholing zijn. Op dat moment wordt het leertraject hiervoor door de werkgever georganiseerd. Als er op dit moment omschoolvacatures voor Klantadviseur zijn vind je die hieronder.

Bepaal jouw omschoolkeuze met Baansuggestie

Met baansuggestie krijg je kansrijke banen te zien die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid. Je vindt ook direct omschoolvacatures als deze er zijn. Je kunt nu inspiratie op doen en jouw omschoolkeuze bepalen op basis van wat bij jou past! Bekijk jouw baansuggesties!

Vacatures met (Om)scholing

Omscholen met salaris is natuurlijk wel zo prettig, je verdient gelijk vanaf het begin van je nieuwe baan. Ook worden vaak de opleidingskosten door de werkgever betaald. Wij kennen totaal 4 verschillende typen (om)scholingsvacatures. Directe omscholing, Opleidingsvacatures (BBL, Beroepsbegeleidende Leerweg), Leerling vacatures en Traineeships. Als er voor Klantadviseur dit type vacatures zijn vind je ze hieronder.

Opleiding vacatures Klantadviseur

Vacature Opleiding tot verzekeringsadviseur, Univé Zuid
Randstad
Heb jij altijd al willen werken binnen de verzekeringsbranche, maar heb je niet de juiste papieren en kennis hiervoor? Vanaf nu is dat geen probleem meer. Wordt via Randstad opgeleid …
Vacature Opleidingstraject tot klantadviseur Rabobank
Yacht
Functieomschrijving Talent Startersprogramma Retail bij de Rabobank Ben jij communicatief sterk, oplossingsgericht en kan je goed luisteren? Lijkt het jou daarnaast leuk om particuliere en/of zakelijke klanten te helpen bij …
Vacature Klantadviseur opleidingen
Work-on
Vacaturebeschrijving:Er is hier iets bijzonders aan de hand. Jij bent precies nu toe aan een baan, een leuke uitdaging voor jezelf. Leuk contact, hersenen kunnen laten kraken. Dit is het …

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Klantadviseur

Als je Klantadviseur wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Klantadviseur zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Klantadviseur

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen. De inhoudelijke beschrijving van het beroep vind je bij Wat doet een Klantadviseur?


Competenties en Vaardigheden Klantadviseur:

Voor ieder beroep heb je specifieke vaardigheden en kennis nodig, dat geldt ook voor een Klantadviseur.

Welke competenties heeft een Klantadviseur nodig?

Een Klantadviseur heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Anticiperen
Anticiperen

Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen

Omschrijving

Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.

Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.

Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.

Conflicten beheersen
Conflicten beheersen

Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren

Omschrijving

Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.

Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Luisteren
Luisteren

Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen

Omschrijving

Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit. 

Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.

Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.

Overtuigen
Overtuigen

Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht

Omschrijving

Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.

Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.

Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.

Vaardigheden Klantadviseur

  • Luisteren
  • Geduld
  • Vragen stellen
  • Resultaatgerichtheid
  • Argumenteren
  • Analytisch vermogen
  • Initiatief
  • Voorspellen
  • Integriteit
  • Emotionele intelligentie
  • Bemiddelen
  • Klantvriendelijkheid
  • Begripvol
  • Dienstverlenend

Persoonlijkheid en Eigenschappen Klantadviseur

De meeste beroepen passen alleen bij bepaalde persoonlijkheden. Bekijk welke persoonstypen volgens het enneagram er bij Klantadviseur passen.

Wat voor persoonlijkheid heeft een Klantadviseur nodig? 

De Klantadviseur krijgt vragen en klachten van klanten. De Klantadviseur moet deze vragen en klachten professioneel afhandelen en de klant goed adviseren. Goede sociale vaardigheden en inzicht in de behoeften en wensen van de klant zijn daarom voor deze functie belangrijk (gever).

Bekijk de persoonstypen voor Klantadviseur


Eigenschappen Klantadviseur

  • Empatisch
  • Behulpzaam
  • Vriendelijk



Arbeidsmarktperspectief Klantadviseur

Wat zijn de baankansen voor een Klantadviseur?

Veel (grotere) organisaties beschikken over een contactcenter waar diverse Klantadviseurs werkzaam zijn. Er is daarom voldoende vraag naar Klantadviseurs.

Om te beginnen kan men eerst Klantadviseur in opleiding worden en later doorstromen naar de functie van Klantadviseur.

De actuele kans op werk voor een Klantadviseur

Het beroep Klantadviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice. De kans op werk voor de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice is in de huidige periode zeer goed

Huidige aantal vacatures

577

Baankans Klantadviseur

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Wil je weten wat jouw arbeidsmarktwaarde is?

Ben je benieuwd hoe (andere) werkgevers jou waarderen? Zet heel eenvoudig jouw CV op Monsterboard en wordt benaderd voor nieuwe banen!

Plaats je CV nu direct op Monsterboard

Doorgroei mogelijkheden Klantadviseur

Je kunt als Klantadviseur een beter salaris verdienen wanneer je doorgroeit binnen jouw beroepsgroep. Je kunt stapsgewijs doorgroeien naar beroepen die dichtbij jou beroep liggen door steeds kleine stappen bij te leren.

Het beroep Klantadviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice. Hieronder vind je verschillende dichtbij liggende doorgroeimogelijkheden voor een Klantadviseur


Organisaties waar een Klantadviseur werkzaam is

Veel beroepen vind je vaak terug bij gelijksoortige bedrijven. Bekijk hieronder bij wat voor type organisatie een Klantadviseur meestal werkt.

Waar werkt een Klantadviseur?

De Klantadviseur kan bij allerlei typen organisaties werkzaam zijn. Veel organisaties beschikken over een contactcenter waar vragen en klachten van klanten binnenkomen. Hier zijn vaak diverse Klantadviseur werkzaam.

Meer weten over werken in de Klantenservice?

Bekijk werken in Klantenservice

Netwerk Klantadviseur

Met wie werkt een Klantadviseur samen? 

De Klantadviseur heeft vooral veel contact met de klant. Daarnaast zal er ook contact zijn met andere Klantadviseurs om ervaringen uit te wisselen. Om de vragen van de klanten te kunnen beantwoorden zal soms ook contact gezocht worden met andere medewerkers binnen de organisatie.


Klantadviseur

Interview met een Klantadviseur

Er zijn nog geen interviews geplaatst. Wil je worden geïnterviewd en jezelf of je bedrijf onder de aandacht brengen? Laat het ons weten en stuur een mail.


Alles over het beroep Klantadviseur in één oogopslag

Sector:

Beroepsgroep:

Persoonstype:

Netwerk:

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €1700 tot €2500

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

577



Ga direct naar