Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Ga direct naar:
- Wat doet een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Salaris Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Baankans Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Opleidingen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Omscholen tot Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Doorgroeien als Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Competenties Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Persoonstypen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Vind het antwoord op al jouw vragen over het beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting. Je vindt ook de vaardigheden, competenties en eigenschappen die een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting nodig heeft.
- Bekijk de vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Bekijk opleidingen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Vaardigheden Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Omscholen tot Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Salaris Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Wat doet een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting? Lees de functieomschrijving.
Wat is een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?
Als Docent Geschiedenis sta je voor de klas. Je bent verantwoordelijk voor het onderwijzen van leerlingen op het gebied van geschiedenis en staatsinrichting. Daarbij heb je je primaire lestaken die vaak de meeste tijd in beslag nemen, maar je hebt ook een aantal secundaire taken zoals individuele begeleiding van leerlingen, administratie (cijfers, aanwezigheid etc.), vergaderingen bijwonen en sectieoverleg. Ook is er het voorbereiden van de lessen en het maken en nakijken van proefwerken, overhoringen en oefeningen. Het surveilleren bij lessen of proefwerken en het deelnemen aan eventuele buitenschoolse activiteiten zoals excursies hoort ook bij je taken.
De tijd dat een docentbaan een 8.00-15.00 baan was is inmiddels voorbij. Full-time leraren zijn veelal heel wat uren kwijt aan vergaderen, lessen voorbereiden en andersoortige taken.
Past het beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Wil je omscholen maar weet je nog niet wat? Met baansuggestie krijg je actuele vacatures te zien die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid. Je kunt Kansrijke banen en omschoolvacatures de voorrang geven. Na 3 stappen zie je gelijk jouw unieke baansuggesties op basis van jouw baanprofiel!
Bekijk jouw persoonlijke baansuggestiesAndere namen het beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Andere namen die voor dit beroep gebruikt worden zijn: Docent Geschiedenis en Staatsinrichting, Leraar Geschiedenis, Docent Geschiedenis, Docent geschiedenis (1e graads)
Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Op zoek naar een nieuwe baan als Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting? Samen met onze vacature partners bieden wij je een groot aanbod aan actuele vacatures voor Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting. Wanneer je hieronder een voor jou geschikte vacature vindt zal je doorklikken naar onze vacaturepartner.
Vacatures laden...
Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting per ervaringsniveau
Salaris en Arbeidsvoorwaarden Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Wat verdient een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?
Het salaris van een Leraar Geschiedenis ligt tussen de € 2822,- en € 5699,- bruto per maand. Dit salaris is gebaseerd op de CAO voor het voortgezet onderwijs (VO). Er is voor leraren en docenten binnen het VO een salarishuis ontworpen op basis van ervaring. Er zijn 4 ervarings- of competentieniveaus.
Competentieniveau’s Docent VO:
- Niveau LB - Startbekwame / Inductie fase
- Niveau LC - Professionele fase
- Niveau LD - Voortgezette Professionele fase
- Niveau LE - Excellente en onderzoeksfase
Het komt niet vaak voor dat een Leraar in lesgeeft in het Voorgezet Onderwijs in schaal LE komt, zodoende hebben wij voor onze berekeningen gerekend tot maximaal schaal LD.
Salarisschalen Docent VO
Niveau | Startsalaris | Maximaal |
---|---|---|
Docent LB | € 2822,- | € 4301,- |
Docent LC | € 2840,- | € 5012,- |
Docent LD | € 2851,- | € 5699,- |
Docent LE | € 3659,- | € 6178,- |
Een leraar in opleiding (LIO) krijgt ook een vergoeding, dit is € 1425,- bruto per maand
Salarisschaal Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Maximaal
- Gemiddeld
- Minimaal
Meer weten over het salaris Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Bekijk dan de verdere salaris informatie zoals gemiddeld jaarsalaris en uurloon Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Bekijk het salaris Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting per ervaringsniveau
Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting worden: Opleidingen tot Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Wil je Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting worden? Hieronder vind je de eisen, het ontwikkelingspad en de opleidingen voor de Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting.
Hoe word je een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?
De meeste Docenten Geschiedenis en Staatsinrichting hebben een 1e of 2e graads HBO Opleiding Geschiedenis en Staatsinrichting gevolgd (tegenwoordig Bachelor/Master of Education in History). Ook is het mogelijk een WO Onderwijsmaster Geschiedenis te volgen aan de Universiteit (gelijk aan een 1e graads opleiding). Wanneer er een gebrek heerst aan voldoende instromend personeel dan kan een directie overwegen iemand op basis van ervaring aan te nemen. De kandidaat moet dan wel aantoonbare historische kennis en/of onderwijskwaliteiten bezitten.
Met een 1e graads bevoegdheid mag je aan alle klassen lesgeven en verdien je meer dan wanneer je een 2e graads bevoegdheid hebt. Een 2e graads docent mag alleen aan de jaargangen 1 t/m 3 lesgeven met uitzondering van VMBO waarbij men wel alle jaren mag onderwijzen.
Opleidingen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting





Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting worden: Omscholen tot Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Als je je wilt omscholen tot Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting is het mogelijk dat er meerdere wegen zijn. Het komt namelijk steeds vaker voor dat er specifieke vacatures met omscholing zijn. Op dat moment wordt het leertraject hiervoor door de werkgever georganiseerd. Als er op dit moment omschoolvacatures voor Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting zijn vind je die hieronder.
Bepaal jouw omschoolkeuze met Baansuggestie
Met baansuggestie krijg je kansrijke banen te zien die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid. Je vindt ook direct omschoolvacatures als deze er zijn. Je kunt nu inspiratie op doen en jouw omschoolkeuze bepalen op basis van wat bij jou past! Bekijk jouw baansuggesties!
Vacatures met (Om)scholing
Omscholen met salaris is natuurlijk wel zo prettig, je verdient gelijk vanaf het begin van je nieuwe baan. Ook worden vaak de opleidingskosten door de werkgever betaald. Wij kennen totaal 4 verschillende typen (om)scholingsvacatures. Directe omscholing, Opleidingsvacatures (BBL, Beroepsbegeleidende Leerweg), Leerling vacatures en Traineeships. Als er voor Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting dit type vacatures zijn vind je ze hieronder.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Als je Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen. De inhoudelijke beschrijving van het beroep vind je bij Wat doet een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?
Competenties en Vaardigheden Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting:
Voor ieder beroep heb je specifieke vaardigheden en kennis nodig, dat geldt ook voor een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting.
Welke competenties heeft een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting nodig?
Een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Accuratesse:
precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme
Omschrijving
Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.
Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.
Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: analytisch vermogen, overtuigen, vragen stellen, accuratesse
Omschrijving
Deze mensen beoordelen en analyseren opdrachten op hun eigen manier. Ze leggen een lijst met criteria langs de opdracht en bekijken zo bijvoorbeeld de haalbaarheid van de opdracht. Bij iedere taak stellen zij zichzelf verschillende vragen en plaatsen vervolgens kanttekeningen. Over het algemeen beschikken deze mensen over een brede kennis en zijn ze goed op de hoogte van hun omgeving.
Sterke punten
Deze mensen kunnen vaak ook goed analyseren. Omdat ze erg precies zijn, bekijken ze taken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast werken kritische mensen accuraat en netjes. Ook overtuigen is een eigenschap die past bij kritisch zijn. Kritische mensen bekijken opdrachten vanuit verschillende perspectieven en stellen vervolgens argumenten op. Deze argumenten gebruiken ze vervolgens om anderen op een goede manier te overtuigen.
Zwakke punten
Mensen die te kritisch zijn, kunnen overkomen als de zogenaamde ‘pietlutten’. Verder kunnen deze mensen weleens star overkomen. Zij zijn te kritisch en willen hun mening niet bijstellen. Hierdoor kan een discussie weleens lastig zijn.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.
Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.
Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Aandacht voor details
- Effectief communiceren
- Beoordelen
- Aanpassingsvermogen
- Improvisatie
- Enthousiasme
- Taalkennis
- Analytisch vermogen
- Methodisch werken
- Punctueel
- Positiviteit
- Rustig blijven
- Zelfkennis
- Vasthoudendheid
- Integriteit
- Overtuigingskracht
- Bemiddelen
- Stimuleren
- Vragen stellen
- Geduld
- Emotionele intelligentie
- Motiveren
- Plannen
- Leiding geven
- Luisteren
Persoonlijkheid en Eigenschappen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
De meeste beroepen passen alleen bij bepaalde persoonlijkheden. Bekijk welke persoonstypen volgens het enneagram er bij Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting passen.
Wat voor persoonlijkheid heeft een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting nodig?
De Leraar Geschiedenis moet een leidend figuur zijn die zijn leerlingen kan aansturen om op een orderlijke manier, soms invidueel, somsin groepsverband, de geschiedenis te doorgronden. Daarnaast moet hij in staat zijn klassen en individuele leerlingen snel te leren kennen (Baas) .
Geschiedenisdocenten staan er bij uitstek om bekend dat zij idealiter continu met de stof bezig zijn. Om dat te kunnen doen moet de Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting grip hebben op zijn leerlingen. Een goede Docent Geschiedenis moet echter ook in staat zijn verhalen te vertellen. Hij dient als het ware een gids te zijn die leerlingen de weg in de geschiedenis wijst (Romanticus).
Bekijk de persoonstypen voor Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerd
- Empatisch
- Behulpzaam
- Vriendelijk
- Waarnemend
- Gedetailleerd
- Leergierig
Arbeidsmarktperspectief Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Wat zijn de baankansen voor een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?
Het arbeidsmarktperspectief voor een beginnende Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting (of iemand die zoek naar een baan als leraar geschiedenis/staatsinrichting) is al een aantal jaren niet best. Waar er bij vakken als scheikunde, wiskunde, duits, frans, engels, nederlands er veel werkgelegenheid is, is dat bij geschiedenis een stuk minder.
De carrièremogelijkheden voor een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting zijn niet heel groot. Dit vraagt echter om relativering. Als met carrièremogelijkheden wordt bedoeld: interne mogelijkheden, dan zijn deze zeker voorhanden. Sowieso groeit een leraar automatisch elk jaar door in zijn salaris: hoe meer ervaringsjaren, hoe meer men verdient. De verhogingen zijn echter niet groot en de top is relatief snel bereikt. Doorgroeien in salarisschalen en mogelijkheden kan dan alleen als men op 1e graads niveau gaat lesgeven.
Verder zijn er mogelijkheden wat betreft aanvullende taken als sectievoorzitter, mentorschap en men kan zelfs een andere functie gaan bekleden zoals afdelingshoofd, iets in management, conrector of zelfs rectorschap tot en met zitting in de raad van bestuur. Buiten de klaslokalen blijkt het moeilijker om een switch te maken, maar de mogelijkheden zijn er altijd. Sommige leraren kunnen op jonge leeftijd nog prima switchen naar het bedrijfsleven en men kan er voor kiezen om de wetenschap in te gaan (op zoek naar een promotietraject) of uiteraard zelf het pad uitstippelen (eigen bedrijf, etc.)
De actuele kans op werk voor een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Het beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting is onderdeel van de beroepsfamilie Docenten maatschappelijke vakken vo/mbo. De kans op werk voor de beroepsfamilie Docenten maatschappelijke vakken vo/mbo is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
39
Baankans Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Wil je weten wat jouw arbeidsmarktwaarde is?
Ben je benieuwd hoe (andere) werkgevers jou waarderen? Zet heel eenvoudig jouw CV op Monsterboard en wordt benaderd voor nieuwe banen!
Plaats je CV nu direct op MonsterboardDoorgroei mogelijkheden Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Je kunt als Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting een beter salaris verdienen wanneer je doorgroeit binnen jouw beroepsgroep. Je kunt stapsgewijs doorgroeien naar beroepen die dichtbij jou beroep liggen door steeds kleine stappen bij te leren.
Het beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting is onderdeel van de beroepsfamilie Docenten maatschappelijke vakken vo/mbo. Hieronder vind je verschillende dichtbij liggende doorgroeimogelijkheden voor een Leraar Geschiedenis en StaatsinrichtingVerwante beroepen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Mogelijke specialisaties voor een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
docent bijbelkennis (2e graads)
docent kerkgeschiedenis (2e graads)
docent islam godsdienst (2e graads)
docent levensbeschouwing (2e graads)
docent sociale aardrijkskunde en landbeschrijving (1e graads)
docent hydrografie (1e graads)
docent meteorologie (1e graads)
docent sociale geografie (1e graads)
docent economische aardrijkskunde (1e graads)
docent fysische geografie (1e graads)
docent geschiedenis en staatsinrichting (2e graads)
docent cultuurgeschiedenis (1e graads)
docent oudheidkunde (1e graads)
docent geschiedenis oude beschavingen (1e graads)
docent histografie (1e graads)
docent geschiedenis en staatsinrichting (1e graads)
docent economische geschiedenis (1e graads)
docent sociale geschiedenis (1e graads)
docent sociale geografie (2e graads)
docent christelijke geloofsleer (1e graads)
docent kerkgeschiedenis (1e graads)
docent cultuurgeschiedenis van het christendom (1e graads)
docent godsdienstpedagogiek (1e graads)
docent godsdienstsociologie (1e graads)
docent pastorale agogische vaardigheden (1e graads)
docent bijbelkennis (1e graads)
Doorgroei beroepen voor een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Docent Scandinavische talen (1e graads)
Docent Indonesisch (1e graads)
Docent Aziatische talen (1e graads)
Docent klassieke talen (1e graads)
Docent natuur- / scheikunde (2e graads)
docent onderzoeken en ontwerpen (beta-techniek)
leraar menskunde (avo-vak) (1e graads)
docent pie (produceren, installeren & energie)
docent m&t (mobiliteit & transport)
docent bwi (bouwen, wonen, interieur)
Docent natuurkunde (1e graads)
docent sterrenkunde (1e graads)
leraar dierkunde (avo-vak) (2e graads)
leraar plantkunde (avo-vak) (2e graads)
leraar menskunde (avo-vak) (2e graads)
Docent natuurkunde (2e graads)
docent natuurkunde en mechanica, akte n 1
Docent management en organisatie
docent overheid en non-profit management
Docent algemene economie (1e graads)
docent micro-economie (1e graads)
docent monetaire economie (1e graads)
docent overheidsfinanciën (1e graads)
docent openbare financiën (1e graads)
Docent algemene economie (2e graads)
docent muziekgeschiedenis/muziekleer (2e graads)
docent muziekonderwijs a algemene muzikale vorming
docent muziektheorie (2e graads)
docent muziekleer algemeen (2e graads)
docent muziekgeschiedenis (2e graads)
docent algemene muzikale vorming (2e graads)
Docent culturele en kunstzinnige vorming (ckv)
Docent volksmuziekgeschiedenis
Docent klassieke muziekgeschiedenis
docent handtekenen (1e graads)
docent lijntekenen, handtekenen en technisch schetsen, akte n2a
docent lijntekenen, handtekenen en decoratief tekenen, akte n2b
Docent textiele werkvormen (2e graads)
docent confectienaaien (2e graads)
docent leerbewerking (2e graads)
docent handwerktechnieken, stofversieren en tekenen, akte nd
docent dameskleermaken, akte nq
docent fijn huishoudgoed en lijfgoed, akte nr
docent handwerktechnieken en kunstnaaldwerk, akte ns
docent hand-, lijn- en kostuumtekenen, akte n 11
vakleerkracht textiele werkvormen
docent onder- en bovenkleding, akte na
leraar textiele werkvormen (2e graads)
docent kostuumnaaien (2e graads)
vakdocent handwerken en handenarbeid (2e graads)
docent naaldvakken (2e graads)
docent beeldende vorming en muziek
docent muziektheorie (1e graads)
docent muziekonderwijs b schoolmuziek
docent musiconomie (1e graads)
docent muziekgeschiedenis (1e graads)
docent muzikale expressie (1e graads)
docent muziekmethodiek en pedagogiek (1e graads)
docent muzisch agogisch werken (1e graads)
docent muziekgeschiedenis/muziekleer (1e graads)
docent muziekleer algemeen (1e graads)
Docent textiele werkvormen (1e graads)
docent kunstnaaldwerk (1e graads)
docent textiel en vormgeving (1e graads)
docent modekritiek (1e graads)
docent mode-ontwerpen (1e graads)
Docent handvaardigheid (1e graads)
docent handenarbeid (1e graads)
docent stemvorming en taalbeheersing
Docent handvaardigheid (2e graads)
docent handenarbeid (2e graads)
Docent lichamelijke oefening (1e graads)
docent sport en bewegingsleer (1e graads)
Organisaties waar een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting werkzaam is
Veel beroepen vind je vaak terug bij gelijksoortige bedrijven. Bekijk hieronder bij wat voor type organisatie een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting meestal werkt.
Waar werkt een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?
Een Leraar Geschiedenis komt meestentijds te werken in een non-profit onderwijsinstelling. In 9 van de 10 gevallen zal het een instelling voor voortgezet onderwijs betreffen (Middelbare School). Soms kan men ook bij een instelling aan de slag waar men aan volwassenen lesgeeft.
Meer weten over werken in de Onderwijs & Training?
Bekijk werken in Onderwijs & TrainingNetwerk Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Met wie werkt een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting samen?
Een Leraar Geschiedenis komt het meest in contact met leerlingen. Daarnaast zal hij collega docenten buiten de lessen spreken. Incidenteel zal hij een mentor of afdelingsleider spreken. Vaak gaat het dan om uitwisselen van informatie over individuele leerlingen of of over een klas. De rector of conrector spreekt men maar heel af en toe. Het betreft dan voortgangsgesprekken of gewoon 'gesprekken in de gang'.
- Leerling
- Docent
- Afdelingsleider
- Mentor
- Conrector
Interview met een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
Er zijn nog geen interviews geplaatst. Wil je worden geïnterviewd en jezelf of je bedrijf onder de aandacht brengen? Laat het ons weten en stuur een mail.
Verwante beroepen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting:
Er zijn best wel wat beroepen die op elkaar lijken of tot dezelfde "beroepsfamilie" of beroepsgroep horen. Bekijk hieronder aam wat voor beroepen een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting verwant is.
Wat zijn soortgelijke beroepen als Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO WO Postdoc
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Matig
Baankans
Opleiding: HBO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Netwerk:
- Leerling
- Docent
- Afdelingsleider
- Mentor
- Conrector
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2822 tot €5699
Baankans:
Aantal vacatures:
Aantal opleidingen:
Baankans
Huidige aantal vacatures
39
FAQ / Veelgestelde vragen beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
❓ Hoeveel opleidingen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting hebben jullie?
Wij hebben op dit moment 92 opleidingen, trainingen of cursussen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting online staan van verschillende aanbieders. Je kunt bij ons de opleidingen vergelijken op prijs, duur, gemiddelde beoordeling en natuurlijk de inhoud. Je vind de gemiddelde beoordeling van een opleiding in de overzichtstegel en op de informatiepagina van de opleiding.
❓ Hoeveel vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting hebben jullie op nu online staan?
Wij hebben op dit moment 39 vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting online staan van verschillende vacaturesites & werkgevers. Je vindt op nationaleberoepengids.nl de introductie van de vacatures en kan doorklikken naar de vacaturesite of de werkgever.
❓ Hoe kan ik het beste mijn beroepskeuze maken?
Wij proberen je op nationaleberoepengids.nl alle informatie te bieden die je nodig hebt om jouw beroeps- en loopbaankeuzes te maken. Zo hebben we natuurlijk de Beroepskeuzetest, maar ook de Omschoolwijzer voor als je Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting wilt worden. Op deze pagina geven we je de antwoorden op jouw vragen over het salaris, de baankans, de functie, de competenties en de persoonstypen, zodat jij kan nadenken of het beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting iets voor jou is.