Service Coördinator: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Service Coördinator: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Service Coördinator? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Service Coördinator wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Service Coördinator, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Service Coördinator
Vacatures Service Coördinator
Vacatures laden...
Wat is een Service Coördinator?
De Service Coördinator plant al het onderhoud aan een bepaald systeem. Om ervoor te zorgen dat het systeem goed blijft draaien moet het tijdig geupdate worden en moeten storingen gesignaleerd en verholpen of voorkomen worden. De Service Coördinator houdt het systeem in de gaten en regelt maakt een onderhoudsplanning. Als er een storing optreedt in het systeem maakt de Service Coördinator een rapport op en stuurt mensen aan om de storing te verhelpen. Vaak is het ook de taak van de Service Coördinator om de gebruikers van het systeem op de hoogte te houden van geplande aanpassingen en/of het laatste nieuws rond storingen. Hoewel de Service Coördinator gespecialiseerd is in technische/elektronische systemen, zijn de werkzaamheden eigenlijk vooral adminstratief en klantgericht.
Om alles goed in te kunnen plannen, is het belangrijk dat de Service Coördinator analyses kan maken, van het systeem, van storingen en ook van klantrelaties. Hiermee zorgt de Service Coördinator ervoor dat het servicetraject optimaal verloopt.
Past het beroep Service Coördinator bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Service Coördinator per niveau
Vacatures Service Coördinator per stad
Vacatures Service Coördinator Alkmaar
Vacatures Service Coördinator Almelo
Vacatures Service Coördinator Almere
Vacatures Service Coördinator Alphen aan den Rijn
Vacatures Service Coördinator Amersfoort
Vacatures Service Coördinator Amstelveen
Vacatures Service Coördinator Amsterdam
Vacatures Service Coördinator Apeldoorn
Vacatures Service Coördinator Arnhem
Vacatures Service Coördinator Assen
Vacatures Service Coördinator Bergen op Zoom
Vacatures Service Coördinator Breda
Vacatures Service Coördinator Capelle aan den IJssel
Vacatures Service Coördinator Delft
Vacatures Service Coördinator Den Bosch
Vacatures Service Coördinator Den Haag
Vacatures Service Coördinator Den Helder
Vacatures Service Coördinator Deventer
Vacatures Service Coördinator Doetinchem
Vacatures Service Coördinator Dordrecht
Vacatures Service Coördinator Ede
Vacatures Service Coördinator Eindhoven
Vacatures Service Coördinator Emmen
Vacatures Service Coördinator Enschede
Vacatures Service Coördinator Gouda
Vacatures Service Coördinator Groningen
Vacatures Service Coördinator Haarlem
Vacatures Service Coördinator Haarlemmermeer
Vacatures Service Coördinator Heerlen
Vacatures Service Coördinator Helmond
Vacatures Service Coördinator Hengelo
Vacatures Service Coördinator Hilversum
Vacatures Service Coördinator Hoogeveen
Vacatures Service Coördinator Hoorn
Vacatures Service Coördinator Katwijk
Vacatures Service Coördinator Leeuwarden
Vacatures Service Coördinator Leiden
Vacatures Service Coördinator Lelystad
Vacatures Service Coördinator Maastricht
Vacatures Service Coördinator Middelburg
Vacatures Service Coördinator Nieuwegein
Vacatures Service Coördinator Nijmegen
Vacatures Service Coördinator Oss
Vacatures Service Coördinator Purmerend
Vacatures Service Coördinator Roermond
Vacatures Service Coördinator Roosendaal
Vacatures Service Coördinator Rotterdam
Vacatures Service Coördinator Schiedam
Vacatures Service Coördinator Spijkenisse
Vacatures Service Coördinator Terneuzen
Vacatures Service Coördinator Tilburg
Vacatures Service Coördinator Utrecht
Vacatures Service Coördinator Veenendaal
Vacatures Service Coördinator Venlo
Vacatures Service Coördinator Vlaardingen
Vacatures Service Coördinator Westland
Vacatures Service Coördinator Zaanstad
Vacatures Service Coördinator Zeist
Salarisschaal Service Coördinator
Wat verdient een Service Coördinator?
De arbeidsvoorwaarden voor een Service Coördinator zijn afhankelijk van het bedrijf en de verantwoordelijkheden die men toegewezen krijgt. Het salaris zal zo komen te liggenn tussen de €2200,- en €3400,- bruto per maand.
Meer weten over het salaris Service Coördinator
Hoe word je een Service Coördinator?
Het soort systeem waarvoor een Service Coördinator verantwoordelijkheid zal krijgen wordt bepaald door de genoten opleiding. Men kan daarom op MBO niveau een studie in Techniek of Management volgen, of op HBO Informatica, Electrotechniek of Werktuigbouwkunde. Al deze richtingen kunnen leiden tot een baan als Service Coördinator.
Opleidingen Service Coördinator
Omscholen tot Service Coördinator
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Service Coördinator. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Service Coördinator
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Service Coördinator
Als je Service Coördinator wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Service Coördinator zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Service Coördinator
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Service Coördinator?
Competenties Service Coördinator
Een Service Coördinator heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Accuratesse:
precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme
Omschrijving
Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.
Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.
Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.
Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen
Omschrijving
Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.
Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.
Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.
Steekwoorden: overzicht, leiderschap, uitdrukkingsvaardig, luisteren, overtuigen, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze competentie valt voor een deel samen met leiderschap. Een goede leider moet kunnen delegeren. Deze mensen geven bepaalde taken uit handen en beslissen wie geschikt is voor welke taak. Hij behoudt hierbij het overzicht.
Sterke punten
Deze personen geven medewerkers de ruimte om zich te ontwikkelen. Ze krijgen hun eigen taak en moeten die goed uit zien te voeren. Verder zijn delegerende mensen resultaatgericht. Ze communiceren duidelijk en helder wat ze van iedereen verwachten. Ook kunnen deze personen goed luisteren en anderen overtuigen van de noodzaak van een taak.
Zwakke punten
Delegerende mensen kunnen lui en gemakzuchtig overkomen. Anderen krijgen dan het idee dat deze persoon zelf niets meer hoeft te doen. Dit kan irritaties opwekken.
Steekwoorden competentie Flexibiliteit:
aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering
Omschrijving
Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.
Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.
Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: analytisch vermogen, structureel, zelfkennis, visie
Omschrijving
Deze mensen kunnen zuiver en helder redeneren. Deze personen houden rekening met feiten en gebruiken verschillende perspectieven om een oordeel te vormen over bijvoorbeeld een werksituatie. Daarnaast beoordelen zij bijvoorbeeld de haalbaarheid en de planning van een opdracht.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak erg gestructureerd en scheiden dan ook de hoofd- van de bijzaken. Verder hebben deze mensen over het algemeen vaak een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken zaken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast beschikken deze mensen vaak over een goede zelfkennis, ze bekijken hun eigen presteren ook vanuit verschillende visies.
Zwakke punten
Wanneer er teveel wordt geoordeeld, kan dit demotivatie oproepen. Dit gebeurt met name dan bij anderen. Deze mensen oordelen dan overal over, ook wanneer het hen niet wordt gevraagd. Dit kan zorgen voor onderlinge irritaties. Als laatste kunnen deze mensen hun eigen oordeel op nummer één zetten, hierdoor kan het zijn dat de omgeving zich achtergesteld voelt.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Vaardigheden Service Coördinator
- Analytisch vermogen
- Inlevingsvermogen
- Initiatief ontplooien
- Inzicht in omgeving
- Aanpassingsvermogen
- Lichtvoetigheid
- Logisch redeneren
- Oog voor detail
- Zorgvuldigheid
- Nauwkeurigheid
- Overzicht hebben
- Leiderschap
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Service Coördinator nodig?
De Service Coördinator moet alles op orde houden om goede service te kunnen bieden en steeds naar optimalisering van het servicesysteem toe werken (Perfectionist). Verder is het belangrijk dat de Service Coördinator klantgericht is en goed kan overzien hoe alles precies geregeld moet worden om zo goed werk te kunnen leveren en klachten te voorkomen (Succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Service Coördinator
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Service Coördinator?
Planning en service zijn belangrijke punten in de bedrijfsketen. Vooral als het om een groot bedrijf gaat waar meerdere Service Coördinators samenwerken om verschillende regio's van service te voorzien. Hierdoor is de arbeidsmarkt voor de Service Coördinator gunstig. Omdat hij verder al gefocust is op administratie en communicatie, is het goed mogelijk om door te groeien naar een positie in management .
De actuele kans op werk voor een Service Coördinator
Het beroep Service Coördinator is onderdeel van de beroepsfamilie Technisch managers en directeuren. De kans op werk voor de beroepsfamilie Technisch managers en directeuren is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
100
Baankans Service Coördinator
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Service Coördinator
Het beroep Service Coördinator is onderdeel van de beroepsfamilie Technisch managers en directeuren.
Verwante beroepen Service Coördinator
Mogelijke specialisaties voor een Service Coördinator
chef bedrijfstechnische dienst
chef onderhoud productiemachines
chef onderhoudsdienst bedrijfsinstallaties
werkmeester bedrijfstechnische onderhoudsdienst
chef onderhoud productie-apparaten
chef technisch onderhoud productiemachines en fabriekinstallaties
werkmeester bedrijfstechnische dienst
werkmeester onderhoud ketelhuis
werkmeester technisch onderhoud productiemachines en fabrieksinstallaties
hoofd onderhoud productiemachines
werkmeester onderhoudsdienst bedrijfsinstallaties
werkmeester onderhoud productie-apparaten
hoofd bedrijfstechnische dienst
coördinator service- en onderhoudsplanning (bedrijfsinstallaties)
coördinator service en onderhoud
Doorgroei beroepen voor een Service Coördinator
hoofd studiezaal (bibliotheek)
hoofd bibliotheek en mediatheek
manager bibliotheek, mediatheek
Bibliothecaris/ Directeur Universiteitsbibliotheek
Manager tolken-, vertaalbureau
hoofd afdeling educatie (museum)
hoofd afdeling behoud en beheer (museum)
hoofd afdeling presentatie (museum)
manager uitgeverij dag- en weekbladen
Bedrijfsleider / ondernemer grafisch ontwerpbureau
productieleider (grafisch ontwerpbureau)
chef grafisch-technische afdeling
productiemanager (grafisch ontwerpbureau)
bedrijfsleider grafisch ontwerpbureau
manager grafisch ontwerpbureau
ondernemer grafisch ontwerpbureau
Manager industrieel ontwerpbureau
Coördinator operationele voorbereiding brandweer / brandweerofficier
Coördinator opleidingen en oefeningen brandweer / brandweerofficier
Coördinator gemeentelijke voorbereiding rampenbestrijding brandweer
Brandweerofficier / afdelingsmanager repressie
Brandweerofficier / afdelingsmanager preventie
Bedrijfsleider / ondernemer beveiligingsbedrijf
ondernemer beveiligingsbedrijf
bedrijfsleider beveiligingsbedrijf
bedrijfsleider bewakingsbedrijf
branchemanager beveiligingsbedrijf
branchemanager bewakingsbedrijf
unitmanager beveiligingsbedrijf
regiomanager beveiligingsbedrijf
areamanager beveiligingsbedrijf
Bedrijfsleider / ondernemer loonbedrijf
ondernemer landbouwloonbedrijf
bedrijfsleider landbouwloonbedrijf
ondernemer tuinbouwloonbedrijf
bedrijfsleider/ondernemer landbouwloonbedrijf
bedrijfsleider/ondernemer tuinbouwloonbedrijf
bedrijfsleider tuinbouwloonbedrijf
Bedrijfsleider / ondernemer landbouwmechanisatiebedrijf
Waar werkt een Service Coördinator?
Service Coördinators kunnen in verschillende soorten commerciële bedrijven terecht, afhankelijk van het soort werk dat gedaan moet worden. Vaak zijn dit grote bedrijven, met veel personeel.
Met wie werkt een Service Coördinator samen?
De Service Coördinator indiceert waar het uitvoerend personeel aan de slag moet en spreekt dus vaak met he om de planning strak te houden en storingen te kunnen verhelpen. Daarnaast is communicatie met klanten belangrijk, omdat die vaak aangeven wat er mis is en waar verbeteringen aangebracht kunnen worden. Vaak zorgt de Service Coördinator er dan met een aantal collega Cervice Coördinators voor dat alles naar behoren werkt.
- Uitvoerend Personeel
- Klanten
- Collega's
Alles over het beroep Service Coördinator in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Uitvoerend Personeel
- Klanten
- Collega's
Salarisindicatie:
- Van €2200 tot €3400