Supportmedewerker worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Supportmedewerker worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Hoe kan je Supportmedewerker worden? Er zijn over het algemeen een aantal verschillende manieren om een beroep te leren. Je kunt de inhoud van een beroep leren via het regulier beroepsonderwijs, maar ook via gerichte cursussen en trainingen. Je kunt een nieuw beroep vaak ook deels on-the-job, oftewel in de praktijk leren. Je kunt vaak ook via zelfstudie, of via speciale omscholing jouw nieuwe beroep leren.

De eerste stap is om je in het beroep te verdiepen. Wat ga je doen als Supportmedewerker? Welke vaardigheden en eigenschappen heb je nodig om je werk als Supportmedewerker goed te kunnen uitvoeren? Hoe ziet je werkdag eruit? Wat ga je verdienen als Supportmedewerker?

Al deze informatie bieden wij jou hier, zodat jij kunt bepalen of je inderdaad Supportmedewerker wilt worden. Zo ja, dan vind je hier de opleidingen en omscholingen tot Supportmedewerker.

Alles over hoe je Supportmedewerker kunt worden


Omscholen met baangarantie en salaris

Voor beroepen met goede baankansen
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Hoe word je Supportmedewerker?

ICT Supportmedewerker kun je al worden met een mbo-opleiding ICT, maar ook hbo’ers worden gevraagd in vacatures. Soms wordt gevraagd om enkele jaren relevante werkervaring, maar in veel gevallen zal een mbo- of hbo-opleiding volstaan.

Welke vaardigheden heb je nodig om Supportmedewerker te worden?

Om Supportmedewerker te kunnen worden heb een aantal verschillende vaardigheden nodig. Een aantal persoonlijke vaardigheden en een aantal praktische of technische vaardigheden.

De vrijwel noodzakelijke vaardigheden voor een Supportmedewerker zijn Inlevingsvermogen, Luistervaardigheid en Omgaan met veranderingen. Ook zijn Flexibiliteit, Belangstelling hebben en Vragen stellen belangrijke vaardigheden als je Supportmedewerker wilt worden. Verder zijn Analytisch vermogen, Logisch redeneren en Spontaniteit ook erg gewenste vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig om Supportmedewerker te worden?

Als je Supportmedewerker wilt worden zal je ook een aantal competenties nodig hebben. Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en ervaring.

Gewenste competenties Supportmedewerker

  • Aanpassingsvermogen
  • Analytisch
  • Assertiviteit
  • Conflicten beheersen
  • Klantgerichtheid
  • Luisteren
  • Oordeelsvorming
  • Resultaatgerichtheid
  • Sociabiliteit

Welke eigenschappen heb je nodig om Supportmedewerker te worden?

De eigenschappen die je nodig hebt om Supportmedewerker te worden zijn Empathie, Behulpzaamheid en Vriendelijkheid. Andere belangrijke eigenschappen zijn Enthousiasme, Zelfverzekerdheid en Ondernemendheid.


Met welke persoonstypen kun je Supportmedewerker worden?

Er zijn een aantal persoonstypen die passen bij het beroep Supportmedewerker. Dit zijn geen zwart/wit vereisten, maar vaak is het wel zo dat een bepaald persoonstype van nature een bepaald beroep beter uitoefent dan iemand met een ander persoonstype.

De persoonstypen die het meest passen bij het beroep Supportmedewerker zijn de Gever en de Succesvolle werker.

De supportmedewerker moet de klant steeds tevreden blijven stellen, en daarmee veel van de eigen tijd willen geven om mensen te helpen (Gever). Verder gaat het er natuurlijk om om zoveel mogelijk problemen in een zo kort mogelijke tijd op te lossen (Succesvolle werker).

Opleiding Supportmedewerker

Er zijn een aantal verschillende opleidingsvormen waarmee je Supportmedewerker kunt worden. Er zijn opleidingen die je vanaf het begin opleiden tot Supportmedewerker. Je vindt opleidingen met baangarantie, of andere manieren voor omscholing tot Supportmedewerker. Maar ook cursussen en trainingen voor de Supportmedewerker.

Top 5 opleidingen Supportmedewerker

Klant- en servicegericht telefoneren / Efficiënte telefonische service- en advies gesprekken / Telefoontraining / Customer service / Klantenservice
Gesprek leiden en sturen, gespreksstructuur, telefoonetiquette, vraagtechnieken, efficiënt doorverbinden, spiegelen aan klanttypen, omgaan met irritatie en ongenoegen.  Wat is het doel van deze training? U leert uw telefonische servicegesprekken op …
Klant- en servicegericht telefoneren / Efficiënte telefonische service- en advies gesprekken / Telefoontraining / Customer service / Klantenservice
Klantgerichte communicatie voor Customer Service en binnendienst Verkoop
EFFECTIEVER IN KLANTCONTACT “Vanuit aandacht en bewustzijn effectiever in contact met klanten  Bestemd voor De training is geschikt voor jou wanneer je zowel telefonisch als ‘face to face’ …
Klantgerichte communicatie voor Customer Service en binnendienst Verkoop
Opleiding Medewerker Klantenservice
Is service verlenen voor jou vanzelfsprekend en word jij blij van tevreden klanten? Dan is de opleiding Klantenservice Medewerker van Fabius echt iets voor jou! Klantenservice medewerkers zijn veel gevraagd. …
Opleiding Medewerker Klantenservice
Online opleiding Klantenservice Zorg en Welzijn
Elearning voor een mooie frontoffice functie met indicatiestelling op MBO niveau! Als klantenservice medewerker ben jij de allerbelangrijkste persoon op de afdeling Sociaal Domein van de gemeente of een sociaal …
Online opleiding Klantenservice Zorg en Welzijn
Klant- en servicegericht telefoneren / Efficiënte afhandeling servicegesprekken / Klantgericht communiceren aan de telefoon / Customer service / Klantenservice
Gesprek leiden en sturen, telefoonetiquette, inventariseren klantvraag, vraagtechnieken, spiegelen aan klanttypen, omgaan met irritatie en ongenoegen, efficiënt doorverbinden, afsluittechnieken. Wat is het doel van deze training? Meer rendement halen uit …
Klant- en servicegericht telefoneren / Efficiënte afhandeling servicegesprekken / Klantgericht communiceren aan de telefoon / Customer service / Klantenservice

Omscholen tot Supportmedewerker

Hoe kan je omscholen tot Supportmedewerker? Waar moet je aan denken? Welke vormen van omscholing tot Supportmedewerker zijn er? Alles wat je wilt weten vind je hier:

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Supportmedewerker

Welke basisvaardigheden heb je nodig voor omscholing tot Supportmedewerker?

Je hoeft natuurlijk nog niet alle beroepsspecifieke skills te hebben voordat je begint met jouw omscholing tot Supportmedewerker. Er zijn wel een aantal basisvaardigheden die je nodig hebt, zoals meestal Nederlandse taalkennis, of rekenvaardigheid.

Er zijn vaak ook branche overdraagbare vaardigheden die jouw kans op omscholing verhogen. Denk hierbij over het algemeen aan computer vaardigheden, of communicatie vaardigheden.

Welke motivatie heb je nodig voor omscholing tot Supportmedewerker?

Als je wilt omscholen tot Supportmedewerker is jouw motivatie een van de belangrijkste selectiecriteria van zowel de opleider als jouw mogelijke nieuwe werkgever. Je hebt namelijk nog geen werkervaring dus jouw werkgever zal wel goed overtuigd moeten zijn voordat hij/zij in jouw omscholing investeert.

Wanneer jouw motivatie erg hoog is, is de kans dat je het vak snel leert en jouw werk goed uitvoert erg groot. Daarom is motivatie überhaupt een groot selectiecriterium voor alle werkgevers.

Salaris Supportmedewerker

Wat verdient een Supportmedewerker? Het salaris van een Supportmedewerker begint bij €1900,- bruto per maand. Een ervaren Supportmedewerker verdient tot maximaal €2800,- bruto per maand. Het salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en inzet.

Alle opleidingen Supportmedewerker

Customer Service in Dynamics 365

Customer Service in Dynamics 365

Doelgroep Kerngebruikers Dynamics365, functioneel beheerders, consultants (en ontwikkelaars) Beschrijving U  leert in deze cursus hoe de Service module binnen Dynamics365 is ingericht en hoe u deze module kunt inzetten voor uw organisatie. Aan de hand van een praktische uitleg en …

  • Onderwerp opleiding Supportmedewerker
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 550,00
  • Duur 1 uur
Opleiding Medewerker Klantenservice

Opleiding Medewerker Klantenservice

OPLEIDING MEDEWERKER KLANTENSERVICE Wil je een opleiding Medewerker Klantenservice volgen om aan de slag te kunnen in een administratieve functie? Bij LSSO Opleidingen kun je direct starten! De opleiding Medewerker Klantenservice van LSSO Opleidingen zorgt voor de noodzakelijke theoretische kennis en …

  • Onderwerp opleiding Supportmedewerker
  • Lesmethode Thuisstudie
  • Prijs € 2.081,50
Klantvriendelijk communiceren voor de customer service

Klantvriendelijk communiceren voor de customer service

Wil jij de leiding tijdens een telefoongesprek? Wil jij klantvriendelijk communiceren? Hoe maak je de klantbelofte waar? Professioneel telefooncontact is belangrijk. Deze training biedt jou handvatten om effectief een gesprek te voeren waarbij klantgericht handelen voorop staat! Resultaten Je hebt …

  • Onderwerp opleiding Supportmedewerker
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 425,00
  • Duur 1 dag
Training klantenservice via WhatsApp

Training klantenservice via WhatsApp

WhatsApp biedt enorme mogelijkheden voor online en mobile klantenservice. In Nederland is WhatsApp een van de meest gebruikte apps op een smartphone. 4 op de 10 mensen gebruikt WhatsApp zakelijk. Om een vraag te stellen of meer informatie te krijgen. …

  • Onderwerp opleiding Supportmedewerker
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 495,00
  • Duur 1 dag
Training klantenservice via Facebook

Training klantenservice via Facebook

Door het grote gebruik van Facebook is ook Facebook Messenger een steeds logischer kanaal voor persoonlijke klantenservice. Net als WhatsApp biedt Messenger veel potentie klanttevredenheid te vergoten. Ruim driekwart van de gebruikers is tevreden over persoonlijke, mobiele klantenservice. Hoe zorg …

  • Onderwerp opleiding Supportmedewerker
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 495,00
  • Duur 1 dag