Verkoop en Service Adviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Verkoop en Service Adviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Verkoop en Service Adviseur? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Verkoop en Service Adviseur wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Verkoop en Service Adviseur, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Verkoop en Service Adviseur


Vacatures Verkoop en Service Adviseur

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Verkoop en Service Adviseur?

De Verkoop en Service Adviseur werkt achter de balie of in een klantcontactcentrum bij een bank. Hij is het eerste aanspreekpunt voor klanten en adviseert over producten en diensten die de organisatie aanbiedt. Een Verkoop en Service Adviseur weet precies in te schatten wat een klant wil weten of aanschaffen en kan hem hierdoor extra diensten of producten aanbieden. Service en klantvriendelijkheid staan voorop, maar de Verkoop en Service Adviseur heeft wel degelijk ook een commerciële functie. Hij voert klantgesprekken en stuurt klanten wanneer nodig door naar collega's die gespecialiseerd zijn in een bepaald product. 

De Verkoop en Service Adviseur heeft op verschillende manieren contact met klanten. Hij kan in de bankhal fungeren als baliemedewerker en daar eenvoudige vragen afhandelen over producten of diensten, maar hij kan klanten ook telefonisch te woord staan of zelfs via e-mail van dienst zijn. De Verkoop en Service Adviseur is dus goed bereikbaar en toegankelijk voor klanten en moet over een goede kennis beschikken van de producten die de bank aanbiedt.

Tot slot neemt de Verkoop en Service Adviseur ook klachten in behandeling. Ook hier geldt dat de doelstelling is om klanten altijd tevreden huiswaarts te laten gaan.

Deze functie is een typische startersfunctie. De Verkoop en Service Adviseur krijgt intern uitgebreide opleidingsmogelijkheden en kan eenmaal binnen, zo doorgroeien naar andere functies.


 


Past het beroep Verkoop en Service Adviseur bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Verkoop en Service Adviseur per stad

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Alkmaar

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Almelo

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Almere

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Alphen aan den Rijn

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Amersfoort

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Amstelveen

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Amsterdam

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Apeldoorn

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Arnhem

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Assen

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Bergen op Zoom

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Breda

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Capelle aan den IJssel

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Delft

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Den Bosch

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Den Haag

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Den Helder

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Deventer

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Doetinchem

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Dordrecht

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Ede

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Eindhoven

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Emmen

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Enschede

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Gouda

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Groningen

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Haarlem

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Haarlemmermeer

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Heerlen

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Helmond

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Hengelo

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Hilversum

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Hoogeveen

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Hoorn

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Katwijk

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Leeuwarden

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Leiden

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Lelystad

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Maastricht

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Middelburg

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Nieuwegein

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Nijmegen

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Oss

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Purmerend

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Roermond

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Roosendaal

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Rotterdam

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Schiedam

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Spijkenisse

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Terneuzen

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Tilburg

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Utrecht

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Veenendaal

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Venlo

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Vlaardingen

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Westland

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Zaanstad

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Zeist

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Zoetermeer

Vacatures Verkoop en Service Adviseur Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Verkoop en Service Adviseur

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Verkoop en Service Adviseur?

Een beginnend Verkoop en Service Adviseur verdient ongeveer €1200 bruto per maand, in schaal 4 (CAO Banken). Het maximale salaris in deze schaal is ca. €1900. Werkervaring en opleidingsniveau zijn van invloed op het salaris.

Secundaire voorwaarden zijn een vakantietoeslag van 8% op je gemiddelde maandinkomen, opleidingsmogelijkheden, een 13de maand, collectieve zorgverzekering en reiskostenvergoeding


Meer weten over het salaris Verkoop en Service Adviseur

Salaris aankomend Verkoop en Service Adviseur Salaris junior Verkoop en Service Adviseur Wat is het salaris van een medior Verkoop en Service Adviseur? Welk salaris krijgt een senior Verkoop en Service Adviseur?


Hoe word je een Verkoop en Service Adviseur? 

De Verkoop en Service Adviseur moet minimaal een vierjarige MBO opleiding op niveau 4 hebben afgerond of een HBO opleiding hebben gedaan. Opleidingen in commerciële en/of financiële richting liggen het meest voor de hand, bijvoorbeeld Medewerker Marketing en Communicatie (MBO) of Commerciële Economie (HBO). Incidenteel wordt de functie ook als bijbaan vervuld door studenten en volstaat een HAVO of VWO diploma.
 
Verkoop en Service Adviseurs worden verder intern opgeleid.

Opleidingen, cursussen en trainingen tot Verkoop en Service Adviseur

Er zijn geen opleidingen Verkoop en Service Adviseur aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Verkoop en Service Adviseur in werkt

Bekijk alle opleidingen Banken


Omscholen tot Verkoop en Service Adviseur

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Verkoop en Service Adviseur. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Verkoop en Service Adviseur

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Verkoop en Service Adviseur

Als je Verkoop en Service Adviseur wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Verkoop en Service Adviseur zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Verkoop en Service Adviseur

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Verkoop en Service Adviseur?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Verkoop en Service Adviseur

Een Verkoop en Service Adviseur heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Energie
Energie

Steekwoorden: vitaliteit, uithoudingsvermogen, actief, levenlust.

Omschrijving

Energiekelingen zitten vol levenslust. Ze willen graag werken en dit kunnen ze dan ook uren achter elkaar. Deze mensen zetten hun energie gericht in en plannen efficiënt hun taken in, waardoor ze geen onnodige energie verspillen. Ook al krijgt deze persoon extra werk en draait hij veel overuren, deze mensen hoor je niet. Ze laten zich niet zomaar uit het veld slaan.

Sterke punten
Mensen met een hoog energielevel zijn vaak doorzetters. Als zich problemen voordoen, blijven ze optimistisch en pakken ze het probleem met beide handen aan. Ook zijn energiekelingen vaak behoorlijk stressbestendig. Omdat ze hun energie effeciënt inzetten, ervaren ze vaak minder stress dan anderen. Deze mensen kunnen als actief worden omschreven. Naast het werk hebben ze nog veel andere bezigheden. Een ander sterk punt van deze mensen is de resultaatgerichtheid. Ze willen graag presteren en door hun energie effectief te verdelen, boeken ze vele resultaten.

Zwakke punten
De uitdrukking ‘teveel hooi op je vork nemen’ komt bij deze mensen vaker voor. Ze willen graag anderen helpen en nemen hen werk uit handen. Er zijn energiekelingen die weleens willen doorslaan. Aan het eind van een lange werkdag willen ze graag nog een vergadering om bepaalde punten te bespreken of gaan eenmaal thuis meteen weer andere energiekostende dingen doen.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Luisteren
Luisteren

Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen

Omschrijving

Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit. 

Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.

Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.

Overtuigen
Overtuigen

Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht

Omschrijving

Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.

Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.

Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.

Resultaatgerichtheid
Resultaatgerichtheid

Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus

Omschrijving

Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.

Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.

Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out. 

Vaardigheden Verkoop en Service Adviseur

  • Luistervaardigheid
  • Belangstelling hebben
  • Vragen stellen
  • Resultaatgerichtheid
  • Argumentatiekracht
  • Vitaliteit
  • Levenslust
  • Positiviteit
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Doelgericht werken
  • Doorzettingsvermogen
  • Ambitie
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Verkoop en Service Adviseur nodig? 

De Verkoop en Service Adviseur weet klanten zelfverzekerd te woord te staan en te adviseren. Deze zelfverzekerde houding geeft klanten vertrouwen, waardoor zij eerder geneigd zullen zijn om tot aankopen over te gaan. De Verkoop en Service Adviseur heeft naast klantvriendelijkheid ook de drive zoveel mogelijk te verkopen (Succesvolle werker).

De Verkoop en Service Adviseur moet verder eerlijk en betrouwbaar overkomen, zodat klanten op zijn advies afgaan of er op vertrouwen dat een klacht serieus genomen wordt. Hij houdt zich keurig aan de regels, werkt volgens vaste procedures en is loyaal aan het bedrijf. Hij hanteert een hoge standaard - met betrekking tot klantvriendelijkheid en verkoopcijfers - en werkt hard (Perfectionist)


Eigenschappen Verkoop en Service Adviseur

  • Idealistisch
  • Gedisciplineerdheid
  • Punctueel
  • Enthousiasme
  • Zelfverzekerdheid
  • Ondernemendheid



Wat zijn de baankansen voor een Verkoop en Service Adviseur?

Er zijn vacatures beschikbaar voor de functie van Verkoop en Service Adviseur, maar door de lage opleidingseisen zijn er veel gegadigden. De selectie voor de functie is dan ook op andere wijze streng; kandidaten moeten zich bewijzen op commercieel gebied, op enthousiasme, representativiteit en verkooptalent.

De doorgroeimogelijkheden zijn afhankelijk van functioneren. In principe is de functie van Verkoop en Service Adviseur een startersfunctie. Eenmaal binnen biedt de bank voldoende opleidingsmogelijkheden om zelfontplooiing en doorgroeien mogelijk te maken. 

De actuele kans op werk voor een Verkoop en Service Adviseur

Het beroep Verkoop en Service Adviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Baliemedewerkers bank en postagentschappen. De kans op werk voor de beroepsfamilie Baliemedewerkers bank en postagentschappen is in de huidige periode gemiddeld

Huidige aantal vacatures

0

Baankans Verkoop en Service Adviseur

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Verkoop en Service Adviseur

Het beroep Verkoop en Service Adviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Baliemedewerkers bank en postagentschappen.


Waar werkt een Verkoop en Service Adviseur?

De Verkoop en Service Adviseur is voornamelijk werkzaam bij banken, maar verzekeraars kennen ook soortgelijke functies. Hij is in ieder geval werkzaam in de profit sector en verkoopt (financiële) producten of diensten.


Met wie werkt een Verkoop en Service Adviseur samen? 

De Verkoop en Service Adviseur heeft voornamelijk contact met klanten, persoonlijk aan de balie, aan de telefoon of via e-mail. Daarnaast werkt hij nauw samen met collega Verkoop en Service Adviseurs en andere collega's.


  • Klant
  • Verkoop en Service Adviseur
Verkoop en Service Adviseur

Alles over het beroep Verkoop en Service Adviseur in één oogopslag

Netwerk:

  • Klant
  • Verkoop en Service Adviseur

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2000 tot €2723

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar