Hospitality Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Hospitality Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Hospitality Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Hospitality Manager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Hospitality Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Hospitality Manager
Vacatures Hospitality Manager
Vacatures laden...
Wat is een Hospitality Manager?
De Hospitality Manager is werkzaam als ondernemer of manager in de horeca. Vaak werkt de Hospitality Manager bij een hotel of restaurant. De gasten staan voor de Hospitality Manager op de eerste plaats. Zij moeten het naar de zin hebben en hun verblijf als positief ervaren.
Taken
De Hospitality Manager krijgt te maken bij alles wat er komt kijken bij het managen van een horecabedrijf. Zo houdt de Hospitality Manager zich bezig met de inkoop, financiën, marketing en het personeelsbeleid. De Hospitality Manager geeft ook leiding aan de medewerkers en motiveert en begeleidt het team. Het is per organisatie en functie afhankelijk hoe breed het takenpakket is. Sommige Hospitality Manager zijn ondernemer en zijn daardoor verantwoordelijk voor de gehele bedrijfsvoering. Anderen maken deel uit van een managementteam en hebben daardoor vaak en kleiner takenpakket.
De gast staat op één
Voor de Hospitality Manager is de belangrijkste taak het tevreden stellen en houden van de gasten. Tevreden gasten en een goede kwaliteit zijn het belangrijkste. De Hospitality Manager stelt alles in het werk om dit doel te bereiken. De Hospitality Manager moet daarnaast beschikken over een brede kennis van diverse vakgebieden zoals marketing, financiën en sales en daarmee veelzijdig zijn.
Past het beroep Hospitality Manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Hospitality Manager per niveau
Vacatures Hospitality Manager per stad
Vacatures Hospitality Manager Alkmaar
Vacatures Hospitality Manager Almelo
Vacatures Hospitality Manager Almere
Vacatures Hospitality Manager Alphen aan den Rijn
Vacatures Hospitality Manager Amersfoort
Vacatures Hospitality Manager Amstelveen
Vacatures Hospitality Manager Amsterdam
Vacatures Hospitality Manager Apeldoorn
Vacatures Hospitality Manager Arnhem
Vacatures Hospitality Manager Assen
Vacatures Hospitality Manager Bergen op Zoom
Vacatures Hospitality Manager Breda
Vacatures Hospitality Manager Capelle aan den IJssel
Vacatures Hospitality Manager Delft
Vacatures Hospitality Manager Den Bosch
Vacatures Hospitality Manager Den Haag
Vacatures Hospitality Manager Den Helder
Vacatures Hospitality Manager Deventer
Vacatures Hospitality Manager Doetinchem
Vacatures Hospitality Manager Dordrecht
Vacatures Hospitality Manager Ede
Vacatures Hospitality Manager Eindhoven
Vacatures Hospitality Manager Emmen
Vacatures Hospitality Manager Enschede
Vacatures Hospitality Manager Gouda
Vacatures Hospitality Manager Groningen
Vacatures Hospitality Manager Haarlem
Vacatures Hospitality Manager Haarlemmermeer
Vacatures Hospitality Manager Heerlen
Vacatures Hospitality Manager Helmond
Vacatures Hospitality Manager Hengelo
Vacatures Hospitality Manager Hilversum
Vacatures Hospitality Manager Hoogeveen
Vacatures Hospitality Manager Hoorn
Vacatures Hospitality Manager Katwijk
Vacatures Hospitality Manager Leeuwarden
Vacatures Hospitality Manager Leiden
Vacatures Hospitality Manager Lelystad
Vacatures Hospitality Manager Maastricht
Vacatures Hospitality Manager Middelburg
Vacatures Hospitality Manager Nieuwegein
Vacatures Hospitality Manager Nijmegen
Vacatures Hospitality Manager Oss
Vacatures Hospitality Manager Purmerend
Vacatures Hospitality Manager Roermond
Vacatures Hospitality Manager Roosendaal
Vacatures Hospitality Manager Rotterdam
Vacatures Hospitality Manager Schiedam
Vacatures Hospitality Manager Spijkenisse
Vacatures Hospitality Manager Terneuzen
Vacatures Hospitality Manager Tilburg
Vacatures Hospitality Manager Utrecht
Vacatures Hospitality Manager Veenendaal
Vacatures Hospitality Manager Venlo
Vacatures Hospitality Manager Vlaardingen
Vacatures Hospitality Manager Westland
Vacatures Hospitality Manager Zaanstad
Vacatures Hospitality Manager Zeist
Salarisschaal Hospitality Manager
Wat verdient een Hospitality Manager?
Gemiddeld verdient de Hospitality Manager tussen de €2200,- en €3600,- per maand. Tot de overige arbeidsvoorwaarden behoren vaak vakantiedagen en vakantietoeslag.
Meer weten over het salaris Hospitality Manager
Hoe word je een Hospitality Manager?
De Hospitality Manager heeft vaak een horecaopleiding gedaan. Denk hierbij aan een opleiding aan de Hotelschool of een andere horecaopleiding. Deze opleidingen zijn op wel MBO, HBO en WO niveau te volgen. De opleidingen duren vaak twee tot vier jaar.
Opleidingen Hospitality Manager
Omscholen tot Hospitality Manager
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Hospitality Manager. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Hospitality Manager
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Hospitality Manager
Als je Hospitality Manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Hospitality Manager zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Hospitality Manager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Hospitality Manager?
Competenties Hospitality Manager
Een Hospitality Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: vitaliteit, uithoudingsvermogen, actief, levenlust.
Omschrijving
Energiekelingen zitten vol levenslust. Ze willen graag werken en dit kunnen ze dan ook uren achter elkaar. Deze mensen zetten hun energie gericht in en plannen efficiënt hun taken in, waardoor ze geen onnodige energie verspillen. Ook al krijgt deze persoon extra werk en draait hij veel overuren, deze mensen hoor je niet. Ze laten zich niet zomaar uit het veld slaan.
Sterke punten
Mensen met een hoog energielevel zijn vaak doorzetters. Als zich problemen voordoen, blijven ze optimistisch en pakken ze het probleem met beide handen aan. Ook zijn energiekelingen vaak behoorlijk stressbestendig. Omdat ze hun energie effeciënt inzetten, ervaren ze vaak minder stress dan anderen. Deze mensen kunnen als actief worden omschreven. Naast het werk hebben ze nog veel andere bezigheden. Een ander sterk punt van deze mensen is de resultaatgerichtheid. Ze willen graag presteren en door hun energie effectief te verdelen, boeken ze vele resultaten.
Zwakke punten
De uitdrukking ‘teveel hooi op je vork nemen’ komt bij deze mensen vaker voor. Ze willen graag anderen helpen en nemen hen werk uit handen. Er zijn energiekelingen die weleens willen doorslaan. Aan het eind van een lange werkdag willen ze graag nog een vergadering om bepaalde punten te bespreken of gaan eenmaal thuis meteen weer andere energiekostende dingen doen.
Steekwoorden competentie Flexibiliteit:
aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering
Omschrijving
Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.
Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.
Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Vaardigheden Hospitality Manager
- Positiviteit
- Vitaliteit
- Levenslust
- Stimuleren
- Overtuigingskracht
- Inlevingsvermogen
- Aanpassingsvermogen
- Lichtvoetigheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Hospitality Manager nodig?
De gast staat op één in de horeca. De Hospitality Manager moet daarom gevoelig zijn voor de behoeften van anderen (Gever). De Hospitality Manager moet het de gast naar de zin willen maken. Daarnaast moet de Hospitality Manager beschikken over voldoende kennis van het runnen van een onderneming, de financiële aspecten, de marketing en sales (Succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Hospitality Manager
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Hospitality Manager?
Er is voldoende vraag naar deskundige Hospitality Managers. De Hospitality Manager kan ook doorgroeien door verder te leren, ervaring op te doen en daardoor door te groeien naar een groter bedrijf of een functie met meer verantwoordelijkheden.
De actuele kans op werk voor een Hospitality Manager
Het beroep Hospitality Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Managers hotel en congrescentrum. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers hotel en congrescentrum is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Hospitality Manager
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Hospitality Manager
Het beroep Hospitality Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Managers hotel en congrescentrum.
Mogelijke specialisaties voor een Hospitality Manager
bedrijfsleider conferentiecentrum (mkb)
bedrijfsleider congrescentrum (mkb)
bedrijfsleider vergadercentrum (mkb)
ondernemer conferentiecentrum (mkb)
ondernemer congrescentrum (mkb)
ondernemer vergadercentrum (mkb)
assistent manager hotel-restaurant
assistent operations manager hotel
assistent operations manager hotel-restaurant
general manager hotel-restaurant
operations manager hotel-restaurant
assistent general manager hotel
assistent general manager hotel-restaurant
bedrijfsleider hotel-restaurant (mkb)
bedrijfsbeheerder hotel-restaurant (mkb)
bedrijfsbeheerder pension (mkb)
assistent manager conferentiecentrum
Waar werkt een Hospitality Manager?
De Hospitality Manager werkt doorgaan bij een organisaties in de horeca. Dit kan bijvoorbeeld een hotel of restaurant zijn. De Hospitality Manager is meestal werkzaam in de profit sector.
Met wie werkt een Hospitality Manager samen?
De Hospitality Manager geeft leiding aan de rest van de medewerkers. Ook heeft de Hospitality Manager die voor een organisatie werk (en dus niet zelf ondernemer is) te maken met een manager of eigenaar.
Alles over het beroep Hospitality Manager in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Salarisindicatie:
- Van €2200 tot €3600