Leidinggevende Bediening: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Leidinggevende Bediening: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Leidinggevende Bediening? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Leidinggevende Bediening wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Leidinggevende Bediening, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Leidinggevende Bediening


Vacatures Leidinggevende Bediening

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Leidinggevende Bediening?

Een Leidinggevende Bediening, of Leidinggevend Gastheer/-vrouw geeft leiding aan de bedieningsmedewerkers in een restaurant of eetcafé. De Leidinggevend Gastheer is verantwoordelijk voor alle werkzaamheden die in het eetgedeelte van het restaurant worden uitgevoerd, zoals het ontvangen en bedienen van de gasten.

De Leidinggevende Bediening is de schakel tussen het bedieningspersoneel en het management. Hij/zij stuurt en coördineert het personeel en ziet toe op de uitvoering van het werk van de bedieningsmedewerkers. Een Leidinggevende bediening wordt ook vaak F&B supervisor, Supervisor bediening of Teamleider bediening genoemd.

 


Past het beroep Leidinggevende Bediening bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Wat doet een Leidinggevende Bediening?

Waar nodig geeft de Leidinggevende Bediening aanwijzingen, zodat het werk vlekkeloos verloopt en elke medewerker weet welke taak de zijne is.
Vaak helpt de Leidinggevend Gastheer zelf ook mee in het uitvoeren van de operationele werkzaamheden, zoals het voorbereiden van de mise en place, het bedienen of het ontvangen van gasten aan de deur om ze naar hun tafel te begeleiden.

Problemen worden door de Leidinggevend Gastheer/vrouw opgelost en ook klachten van gasten handelt hij af. De Leidinggevend Gastheer coördineert ook de planning van het personeel en stelt vaak het werkrooster op. Tevens is hij vaak betrokken bij de selectie en begeleiding van nieuwe medewerkers. Tot slot doet hij vanaf de werkvloer (uit de praktijk) voorstellen aan het management voor veranderingen of verbeteringen binnen het bedrijf.

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Leidinggevende Bediening per stad

Vacatures Leidinggevende Bediening Alkmaar

Vacatures Leidinggevende Bediening Almelo

Vacatures Leidinggevende Bediening Almere

Vacatures Leidinggevende Bediening Alphen aan den Rijn

Vacatures Leidinggevende Bediening Amersfoort

Vacatures Leidinggevende Bediening Amstelveen

Vacatures Leidinggevende Bediening Amsterdam

Vacatures Leidinggevende Bediening Apeldoorn

Vacatures Leidinggevende Bediening Arnhem

Vacatures Leidinggevende Bediening Assen

Vacatures Leidinggevende Bediening Bergen op Zoom

Vacatures Leidinggevende Bediening Breda

Vacatures Leidinggevende Bediening Capelle aan den IJssel

Vacatures Leidinggevende Bediening Delft

Vacatures Leidinggevende Bediening Den Bosch

Vacatures Leidinggevende Bediening Den Haag

Vacatures Leidinggevende Bediening Den Helder

Vacatures Leidinggevende Bediening Deventer

Vacatures Leidinggevende Bediening Doetinchem

Vacatures Leidinggevende Bediening Dordrecht

Vacatures Leidinggevende Bediening Ede

Vacatures Leidinggevende Bediening Eindhoven

Vacatures Leidinggevende Bediening Emmen

Vacatures Leidinggevende Bediening Enschede

Vacatures Leidinggevende Bediening Gouda

Vacatures Leidinggevende Bediening Groningen

Vacatures Leidinggevende Bediening Haarlem

Vacatures Leidinggevende Bediening Haarlemmermeer

Vacatures Leidinggevende Bediening Heerlen

Vacatures Leidinggevende Bediening Helmond

Vacatures Leidinggevende Bediening Hengelo

Vacatures Leidinggevende Bediening Hilversum

Vacatures Leidinggevende Bediening Hoogeveen

Vacatures Leidinggevende Bediening Hoorn

Vacatures Leidinggevende Bediening Katwijk

Vacatures Leidinggevende Bediening Leeuwarden

Vacatures Leidinggevende Bediening Leiden

Vacatures Leidinggevende Bediening Lelystad

Vacatures Leidinggevende Bediening Maastricht

Vacatures Leidinggevende Bediening Middelburg

Vacatures Leidinggevende Bediening Nieuwegein

Vacatures Leidinggevende Bediening Nijmegen

Vacatures Leidinggevende Bediening Oss

Vacatures Leidinggevende Bediening Purmerend

Vacatures Leidinggevende Bediening Roermond

Vacatures Leidinggevende Bediening Roosendaal

Vacatures Leidinggevende Bediening Rotterdam

Vacatures Leidinggevende Bediening Schiedam

Vacatures Leidinggevende Bediening Spijkenisse

Vacatures Leidinggevende Bediening Terneuzen

Vacatures Leidinggevende Bediening Tilburg

Vacatures Leidinggevende Bediening Utrecht

Vacatures Leidinggevende Bediening Veenendaal

Vacatures Leidinggevende Bediening Venlo

Vacatures Leidinggevende Bediening Vlaardingen

Vacatures Leidinggevende Bediening Westland

Vacatures Leidinggevende Bediening Zaanstad

Vacatures Leidinggevende Bediening Zeist

Vacatures Leidinggevende Bediening Zoetermeer

Vacatures Leidinggevende Bediening Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Leidinggevende Bediening

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Leidinggevende Bediening?

Het salaris van een Leidinggevend Gastheer/-vrouw is anfhankelijk van het type bedrijf waar hij of zijn werkzaam is. Is dit een groot bedrijf, waarbij veel medewerkers worden aangestuurd en de functie meer verantwoordelijkheden kent, dan zal het salaris hoger zijn dan wanneer de functie weinig verantwoordelijkheden kent.

Het salaris van een Leidinggevende Bediening ligt gemiddeld genomen tussen de €2200,- en €3000,- bruto per maand, exclusief fooi. Verdere arbeidsvoorwaarden zijn 8% vakantietoeslag en recht op 25 vakantiedagen per jaar.
 


Meer weten over het salaris Leidinggevende Bediening

Salaris aankomend Leidinggevende Bediening Salaris junior Leidinggevende Bediening Wat is het salaris van een medior Leidinggevende Bediening? Welk salaris krijgt een senior Leidinggevende Bediening?


Hoe word je een Leidinggevende Bediening? 

Om aan het werk te gaan als Leidinggevend Gastheer/-vrouw is er de opleiding Leidinggevend Gastheer/gastvrouw op MBO niveau 4. De opleiding Leidinggevende bediening (MBO nivea 4) is vergelijkbaar. De opleidingen richten zich zowel op horecavaardigheden als op managementvaardigheden die nodig zijn in een leidinggevende functie. Praktijkervaring opdoen is een belangrijk onderdeel van deze opleidingen.

Omdat praktijkervaring bij het beroep van Leidinggevend Gastheer/-vrouw een belangrijk onderdeel is, gebeurt het vaak dat mensen die al langere tijd werkzaam zijn in de bediening doorstromen naar deze functie, zonder een specifieke opleiding te hebben gevolgd.

Opleidingen Leidinggevende Bediening

MBO Leidinggevende Bediening (niveau 4)
Een leidinggevende bediening is ingesteld op het bereiken van commerciële effectiviteit. Je richt alle activiteiten op de gast en zijn belangen. Je stemt de producten en diensten af op relevante …
MBO Leidinggevende Bediening (niveau 4)
MBO Beroepsopleiding Leidinggevende Bediening (niveau 4)
Een leidinggevende bediening is ingesteld op het bereiken van commerciële effectiviteit. Je richt alle activiteiten op de gast en zijn belangen. Je stemt de producten en diensten af op relevante …
MBO Beroepsopleiding Leidinggevende Bediening (niveau 4)
MBO Beroepsopleiding Leidinggevende Bediening (niveau 4)
Een leidinggevende bediening is ingesteld op het bereiken van commerciële effectiviteit. Je richt alle activiteiten op de gast en zijn belangen. Je stemt de producten en diensten af op relevante …
MBO Beroepsopleiding Leidinggevende Bediening (niveau 4)
MBO Beroepsopleiding Leidinggevende Bediening (niveau 4)
Een leidinggevende bediening is ingesteld op het bereiken van commerciële effectiviteit. Je richt alle activiteiten op de gast en zijn belangen. Je stemt de producten en diensten af op relevante …
MBO Beroepsopleiding Leidinggevende Bediening (niveau 4)
MBO Beroepsopleiding Leidinggevende Bediening (niveau 4)
Een leidinggevende bediening is ingesteld op het bereiken van commerciële effectiviteit. Je richt alle activiteiten op de gast en zijn belangen. Je stemt de producten en diensten af op relevante …
MBO Beroepsopleiding Leidinggevende Bediening (niveau 4)



Omscholen tot Leidinggevende Bediening

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Leidinggevende Bediening. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Leidinggevende Bediening

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Leidinggevende Bediening

Als je Leidinggevende Bediening wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Leidinggevende Bediening zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Leidinggevende Bediening

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Leidinggevende Bediening?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Leidinggevende Bediening

Een Leidinggevende Bediening heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Flexibiliteit
Flexibiliteit

Steekwoorden competentie Flexibiliteit:

aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering

Omschrijving

Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.

Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.

Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Plannen en organiseren
Plannen en organiseren

Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten

Omschrijving

Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.

Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.

Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen. 

Samenwerken
Samenwerken

Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit

Omschrijving

Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.

Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.

Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.

Stressbestendigheid
Stressbestendigheid

Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie

Omschrijving

Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.

Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.

Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.

Vaardigheden Leidinggevende Bediening

  • Inlevingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Lichtvoetigheid
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Voorbereiden
  • Gestructureerd werken
  • Prioriteiten stellen
  • Sensitiviteit
  • Harmonie creëren
  • Gezamenlijk resultaat bereiken
  • Doorzettingsvermogen
  • Incasseringsvermogen
  • Rust bewaren
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Leidinggevende Bediening nodig? 

Erg belangrijk in het werk van de Leidinggevend gastheer/gastvrouw is het hebben en houden van overzicht. De Leidinggevend Gastheer moet overzicht hebben over het restaurant en de gasten en in het oog houden welke gasten op welk moment waar behoefte aan hebben. Hij is nuchter ingesteld en is scherpzinnig (Waarnemer).

Daarnaast heeft de Leidinggevend Gastheer de leiding over de bediening binnen het bedrijf waar hij werkzaam is. Hij heeft een stabiele, sterke en besluitvaardige persoonlijkheid en een groot verantwoordelijkheidsgevoel (Baas).


Eigenschappen Leidinggevende Bediening

  • Overwicht
  • Gedrevenheid
  • Zelfverzekerdheid
  • Waarnemendheid
  • Gedetailleerdheid
  • Leergierigheid



Wat zijn de baankansen voor een Leidinggevende Bediening?

Wanneer men werkt als Leidinggevend Gastheer/-vrouw  bestaan er binnen het bedrijf vaak nog verschillende doorgroeimogelijkheden. Zo is het mogelijk om door te groeien naar bedrijfsleider binnen het horecabedrijf.  Uiteindelijk is het zelfs mogelijk om eigenaar van een horecagelegenheid te worden of zelf iets op te zetten.

De horeca arbeidsmarkt is over het algemeen goed. De vacaturegraad in de horeca is hoger dan in andere bedrijfstakken. Toch neemt de werkgelegenheid in de horeca, ten opzichte van de werkgelegenheid in vorige jaren in deze sector, geleidelijk af.

De actuele kans op werk voor een Leidinggevende Bediening

Het beroep Leidinggevende Bediening is onderdeel van de beroepsfamilie Leidinggevenden bediening horeca. De kans op werk voor de beroepsfamilie Leidinggevenden bediening horeca is in de huidige periode matig

Huidige aantal vacatures

1

Baankans Leidinggevende Bediening

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Leidinggevende Bediening

Het beroep Leidinggevende Bediening is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers bediening horeca.


Waar werkt een Leidinggevende Bediening?

Een Leidinggevend Gastheer/-vrouw is werkzaam in een restaurant, bistro, eetcafé of hotelrestaurant. Ook is het mogelijk om als Leidinggevend Gastheer te werken in bijvoorbeeld een congrescentrum. Overal waar mensen komen om te eten of drinken en daarbij bediend te worden, kan hij werkzaam zijn.

De grootte van het bedrijf kan dus aardig uiteen lopen en ook de taken van een Leidinggevend Gastheer kunnen hierdoor verschillen.


Met wie werkt een Leidinggevende Bediening samen? 

Een Leidinggevend Gastheer/-vrouw werkt nauw samen met het bedieningspersoneel van het bedrijf waar hij of zij werkzaam is. De Leiddinggevend Gastheer geeft leiding aan de bedieningsmedewerkers en staat zelf onder het gezag van de bedrijfsleider of manager. Zijn er problemen op de werkvloer onder het bedieningspersoneel, dan is het aan hem deze op te lossen. Ook staat de Leidinggevend Gastheer in direct contact met de gasten, omdat de hij meestal zelf op de vloer meewerkt. Tevens heeft hij contact met het keukenpersoneel. Het is belangrijk dat de bedieningsmedewerkers en het keukenpersoneel goed met elkaar communiceren om de gasten correct en op tijd te bedienen.


  • Bedrijfsleider Horeca
  • Gastheer/-vrouw
  • Bartender
Leidinggevende Bediening

Verwante beroepen Leidinggevende Bediening:

Gastheer/-vrouw
Salaris: €1400 tot €1788
Opleiding: MBO
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Bedrijfsleider Horeca
Salaris: €1536 tot €2302
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Onbekend

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Leidinggevende Bediening in één oogopslag

Sector:

Persoonstype:

Netwerk:

  • Bedrijfsleider Horeca
  • Gastheer/-vrouw
  • Bartender

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2200 tot €3000

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

1



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar