Leidinggevende Bediening: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Leidinggevende Bediening: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Leidinggevende Bediening? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Leidinggevende Bediening wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Leidinggevende Bediening, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Leidinggevende Bediening
- Wat doet een Leidinggevende Bediening
- Salaris Leidinggevende Bediening
- Vacatures Leidinggevende Bediening
- Doorgroeien als Leidinggevende Bediening
- Opleidingen Leidinggevende Bediening
- Omscholen tot Leidinggevende Bediening
- Hoe word je Leidinggevende Bediening
- Competenties Leidinggevende Bediening
- Persoonstypen Leidinggevende Bediening
Vacatures Leidinggevende Bediening
Vacatures laden...
Wat is een Leidinggevende Bediening?
Een Leidinggevende Bediening, of Leidinggevend Gastheer/-vrouw geeft leiding aan de bedieningsmedewerkers in een restaurant of eetcafé. De Leidinggevend Gastheer is verantwoordelijk voor alle werkzaamheden die in het eetgedeelte van het restaurant worden uitgevoerd, zoals het ontvangen en bedienen van de gasten.
De Leidinggevende Bediening is de schakel tussen het bedieningspersoneel en het management. Hij/zij stuurt en coördineert het personeel en ziet toe op de uitvoering van het werk van de bedieningsmedewerkers. Een Leidinggevende bediening wordt ook vaak F&B supervisor, Supervisor bediening of Teamleider bediening genoemd.
Past het beroep Leidinggevende Bediening bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Leidinggevende Bediening?
Waar nodig geeft de Leidinggevende Bediening aanwijzingen, zodat het werk vlekkeloos verloopt en elke medewerker weet welke taak de zijne is.
Vaak helpt de Leidinggevend Gastheer zelf ook mee in het uitvoeren van de operationele werkzaamheden, zoals het voorbereiden van de mise en place, het bedienen of het ontvangen van gasten aan de deur om ze naar hun tafel te begeleiden.
Problemen worden door de Leidinggevend Gastheer/vrouw opgelost en ook klachten van gasten handelt hij af. De Leidinggevend Gastheer coördineert ook de planning van het personeel en stelt vaak het werkrooster op. Tevens is hij vaak betrokken bij de selectie en begeleiding van nieuwe medewerkers. Tot slot doet hij vanaf de werkvloer (uit de praktijk) voorstellen aan het management voor veranderingen of verbeteringen binnen het bedrijf.
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Leidinggevende Bediening per niveau
Vacatures Leidinggevende Bediening per stad
Vacatures Leidinggevende Bediening Alkmaar
Vacatures Leidinggevende Bediening Almelo
Vacatures Leidinggevende Bediening Almere
Vacatures Leidinggevende Bediening Alphen aan den Rijn
Vacatures Leidinggevende Bediening Amersfoort
Vacatures Leidinggevende Bediening Amstelveen
Vacatures Leidinggevende Bediening Amsterdam
Vacatures Leidinggevende Bediening Apeldoorn
Vacatures Leidinggevende Bediening Arnhem
Vacatures Leidinggevende Bediening Assen
Vacatures Leidinggevende Bediening Bergen op Zoom
Vacatures Leidinggevende Bediening Breda
Vacatures Leidinggevende Bediening Capelle aan den IJssel
Vacatures Leidinggevende Bediening Delft
Vacatures Leidinggevende Bediening Den Bosch
Vacatures Leidinggevende Bediening Den Haag
Vacatures Leidinggevende Bediening Den Helder
Vacatures Leidinggevende Bediening Deventer
Vacatures Leidinggevende Bediening Doetinchem
Vacatures Leidinggevende Bediening Dordrecht
Vacatures Leidinggevende Bediening Ede
Vacatures Leidinggevende Bediening Eindhoven
Vacatures Leidinggevende Bediening Emmen
Vacatures Leidinggevende Bediening Enschede
Vacatures Leidinggevende Bediening Gouda
Vacatures Leidinggevende Bediening Groningen
Vacatures Leidinggevende Bediening Haarlem
Vacatures Leidinggevende Bediening Haarlemmermeer
Vacatures Leidinggevende Bediening Heerlen
Vacatures Leidinggevende Bediening Helmond
Vacatures Leidinggevende Bediening Hengelo
Vacatures Leidinggevende Bediening Hilversum
Vacatures Leidinggevende Bediening Hoogeveen
Vacatures Leidinggevende Bediening Hoorn
Vacatures Leidinggevende Bediening Katwijk
Vacatures Leidinggevende Bediening Leeuwarden
Vacatures Leidinggevende Bediening Leiden
Vacatures Leidinggevende Bediening Lelystad
Vacatures Leidinggevende Bediening Maastricht
Vacatures Leidinggevende Bediening Middelburg
Vacatures Leidinggevende Bediening Nieuwegein
Vacatures Leidinggevende Bediening Nijmegen
Vacatures Leidinggevende Bediening Oss
Vacatures Leidinggevende Bediening Purmerend
Vacatures Leidinggevende Bediening Roermond
Vacatures Leidinggevende Bediening Roosendaal
Vacatures Leidinggevende Bediening Rotterdam
Vacatures Leidinggevende Bediening Schiedam
Vacatures Leidinggevende Bediening Spijkenisse
Vacatures Leidinggevende Bediening Terneuzen
Vacatures Leidinggevende Bediening Tilburg
Vacatures Leidinggevende Bediening Utrecht
Vacatures Leidinggevende Bediening Veenendaal
Vacatures Leidinggevende Bediening Venlo
Vacatures Leidinggevende Bediening Vlaardingen
Vacatures Leidinggevende Bediening Westland
Vacatures Leidinggevende Bediening Zaanstad
Vacatures Leidinggevende Bediening Zeist
Salarisschaal Leidinggevende Bediening
Wat verdient een Leidinggevende Bediening?
Het salaris van een Leidinggevend Gastheer/-vrouw is anfhankelijk van het type bedrijf waar hij of zijn werkzaam is. Is dit een groot bedrijf, waarbij veel medewerkers worden aangestuurd en de functie meer verantwoordelijkheden kent, dan zal het salaris hoger zijn dan wanneer de functie weinig verantwoordelijkheden kent.
Het salaris van een Leidinggevende Bediening ligt gemiddeld genomen tussen de €2200,- en €3000,- bruto per maand, exclusief fooi. Verdere arbeidsvoorwaarden zijn 8% vakantietoeslag en recht op 25 vakantiedagen per jaar.
Meer weten over het salaris Leidinggevende Bediening
Hoe word je een Leidinggevende Bediening?
Om aan het werk te gaan als Leidinggevend Gastheer/-vrouw is er de opleiding Leidinggevend Gastheer/gastvrouw op MBO niveau 4. De opleiding Leidinggevende bediening (MBO nivea 4) is vergelijkbaar. De opleidingen richten zich zowel op horecavaardigheden als op managementvaardigheden die nodig zijn in een leidinggevende functie. Praktijkervaring opdoen is een belangrijk onderdeel van deze opleidingen.
Omdat praktijkervaring bij het beroep van Leidinggevend Gastheer/-vrouw een belangrijk onderdeel is, gebeurt het vaak dat mensen die al langere tijd werkzaam zijn in de bediening doorstromen naar deze functie, zonder een specifieke opleiding te hebben gevolgd.
Opleidingen Leidinggevende Bediening
Omscholen tot Leidinggevende Bediening
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Leidinggevende Bediening. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Leidinggevende Bediening
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Leidinggevende Bediening
Als je Leidinggevende Bediening wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Leidinggevende Bediening zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Leidinggevende Bediening
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Leidinggevende Bediening?
Competenties Leidinggevende Bediening
Een Leidinggevende Bediening heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden competentie Flexibiliteit:
aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering
Omschrijving
Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.
Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.
Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Vaardigheden Leidinggevende Bediening
- Inlevingsvermogen
- Aanpassingsvermogen
- Lichtvoetigheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Leidinggevende Bediening nodig?
Erg belangrijk in het werk van de Leidinggevend gastheer/gastvrouw is het hebben en houden van overzicht. De Leidinggevend Gastheer moet overzicht hebben over het restaurant en de gasten en in het oog houden welke gasten op welk moment waar behoefte aan hebben. Hij is nuchter ingesteld en is scherpzinnig (Waarnemer).
Daarnaast heeft de Leidinggevend Gastheer de leiding over de bediening binnen het bedrijf waar hij werkzaam is. Hij heeft een stabiele, sterke en besluitvaardige persoonlijkheid en een groot verantwoordelijkheidsgevoel (Baas).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Leidinggevende Bediening
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Leidinggevende Bediening?
Wanneer men werkt als Leidinggevend Gastheer/-vrouw bestaan er binnen het bedrijf vaak nog verschillende doorgroeimogelijkheden. Zo is het mogelijk om door te groeien naar bedrijfsleider binnen het horecabedrijf. Uiteindelijk is het zelfs mogelijk om eigenaar van een horecagelegenheid te worden of zelf iets op te zetten.
De horeca arbeidsmarkt is over het algemeen goed. De vacaturegraad in de horeca is hoger dan in andere bedrijfstakken. Toch neemt de werkgelegenheid in de horeca, ten opzichte van de werkgelegenheid in vorige jaren in deze sector, geleidelijk af.
De actuele kans op werk voor een Leidinggevende Bediening
Het beroep Leidinggevende Bediening is onderdeel van de beroepsfamilie Leidinggevenden bediening horeca. De kans op werk voor de beroepsfamilie Leidinggevenden bediening horeca is in de huidige periode matig
Huidige aantal vacatures
1
Baankans Leidinggevende Bediening
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Leidinggevende Bediening
Het beroep Leidinggevende Bediening is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers bediening horeca.
Verwante beroepen Leidinggevende Bediening
Mogelijke specialisaties voor een Leidinggevende Bediening
Doorgroei beroepen voor een Leidinggevende Bediening
Waar werkt een Leidinggevende Bediening?
Een Leidinggevend Gastheer/-vrouw is werkzaam in een restaurant, bistro, eetcafé of hotelrestaurant. Ook is het mogelijk om als Leidinggevend Gastheer te werken in bijvoorbeeld een congrescentrum. Overal waar mensen komen om te eten of drinken en daarbij bediend te worden, kan hij werkzaam zijn.
De grootte van het bedrijf kan dus aardig uiteen lopen en ook de taken van een Leidinggevend Gastheer kunnen hierdoor verschillen.
Met wie werkt een Leidinggevende Bediening samen?
Een Leidinggevend Gastheer/-vrouw werkt nauw samen met het bedieningspersoneel van het bedrijf waar hij of zij werkzaam is. De Leiddinggevend Gastheer geeft leiding aan de bedieningsmedewerkers en staat zelf onder het gezag van de bedrijfsleider of manager. Zijn er problemen op de werkvloer onder het bedieningspersoneel, dan is het aan hem deze op te lossen. Ook staat de Leidinggevend Gastheer in direct contact met de gasten, omdat de hij meestal zelf op de vloer meewerkt. Tevens heeft hij contact met het keukenpersoneel. Het is belangrijk dat de bedieningsmedewerkers en het keukenpersoneel goed met elkaar communiceren om de gasten correct en op tijd te bedienen.
- Bedrijfsleider Horeca
- Gastheer/-vrouw
- Bartender
Verwante beroepen Leidinggevende Bediening:
Opleiding: MBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Alles over het beroep Leidinggevende Bediening in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Netwerk:
- Bedrijfsleider Horeca
- Gastheer/-vrouw
- Bartender
Salarisindicatie:
- Van €2200 tot €3000