Webcare Specialist: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Webcare Specialist: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Webcare Specialist? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Webcare Specialist wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Webcare Specialist, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Webcare Specialist


Vacatures Webcare Specialist

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Webcare Specialist?

Een Webcare Medewerker of Webcare Specialist is een Online Media Specialist die verantwoordelijk is voor alle online communicatie uitingen van een bedrijf of instelling. Aangezien veel van deze uitingen tegenwoordig via social media gaan zoals bijvoorbeeld via Twitter, Facebook en Linkedin wordt een Webcare Specialist ook wel een Social Media Specialist genoemd.

 


Past het beroep Webcare Specialist bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Wat doet een Webcare Specialist?

Het is de taak van de Webcare Specialist om te reageren als het bedrijf of instelling waar de Webcare Specialist voor werkt genoemd wordt op het internet. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een twitter bericht, een post op facebook maar ook gaan om een bericht op een forum van een consumentenwebsite zoals Radar. De taak van de Webcare Specialist is om de juiste informatie te verstrekken en eventuele imagoschade te voorkomen. Een Webcare Specialist is dan ook veel bezig met reputatiemanagement en het bewaken van het imago van de werkgever van de Webcare Specialist. Als een klant bijvoorbeeld niet tevreden is over het product en hier over tweet dan is het de taak van de Webcare Specialist om hier op in te spelen om zo te laten zien dat het bedrijf begaan is met de klanten.

Verder kan een Webcare Specialist ook verantwoordelijk zijn voor het beantwoorden van vragen die gesteld worden op het internet. De Online Media Specialist moet daarom ook kennis hebben van het product of dienst dat het bedrijf aanbiedt. Het beantwoorden van klantvragen die gesteld worden via het internet wordt webcare genoemd. En dit kan een belangrijk onderdeel zijn van de werkzaamheden van een Online Media Specialist.

Een Online Media Specialist kan overal werken. In de praktijk zijn het de grotere ondernemingen met veel verschillende soorten klanten die een Webcare Specialist in dienst nemen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan banken, verzekeraars en telecomaanbieders. 

 

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Webcare Specialist per stad

Vacatures Webcare Specialist Alkmaar

Vacatures Webcare Specialist Almelo

Vacatures Webcare Specialist Almere

Vacatures Webcare Specialist Alphen aan den Rijn

Vacatures Webcare Specialist Amersfoort

Vacatures Webcare Specialist Amstelveen

Vacatures Webcare Specialist Amsterdam

Vacatures Webcare Specialist Apeldoorn

Vacatures Webcare Specialist Arnhem

Vacatures Webcare Specialist Assen

Vacatures Webcare Specialist Bergen op Zoom

Vacatures Webcare Specialist Breda

Vacatures Webcare Specialist Capelle aan den IJssel

Vacatures Webcare Specialist Delft

Vacatures Webcare Specialist Den Bosch

Vacatures Webcare Specialist Den Haag

Vacatures Webcare Specialist Den Helder

Vacatures Webcare Specialist Deventer

Vacatures Webcare Specialist Doetinchem

Vacatures Webcare Specialist Dordrecht

Vacatures Webcare Specialist Ede

Vacatures Webcare Specialist Eindhoven

Vacatures Webcare Specialist Emmen

Vacatures Webcare Specialist Enschede

Vacatures Webcare Specialist Gouda

Vacatures Webcare Specialist Groningen

Vacatures Webcare Specialist Haarlem

Vacatures Webcare Specialist Haarlemmermeer

Vacatures Webcare Specialist Heerlen

Vacatures Webcare Specialist Helmond

Vacatures Webcare Specialist Hengelo

Vacatures Webcare Specialist Hilversum

Vacatures Webcare Specialist Hoogeveen

Vacatures Webcare Specialist Hoorn

Vacatures Webcare Specialist Katwijk

Vacatures Webcare Specialist Leeuwarden

Vacatures Webcare Specialist Leiden

Vacatures Webcare Specialist Lelystad

Vacatures Webcare Specialist Maastricht

Vacatures Webcare Specialist Middelburg

Vacatures Webcare Specialist Nieuwegein

Vacatures Webcare Specialist Nijmegen

Vacatures Webcare Specialist Oss

Vacatures Webcare Specialist Purmerend

Vacatures Webcare Specialist Roermond

Vacatures Webcare Specialist Roosendaal

Vacatures Webcare Specialist Rotterdam

Vacatures Webcare Specialist Schiedam

Vacatures Webcare Specialist Spijkenisse

Vacatures Webcare Specialist Terneuzen

Vacatures Webcare Specialist Tilburg

Vacatures Webcare Specialist Utrecht

Vacatures Webcare Specialist Veenendaal

Vacatures Webcare Specialist Venlo

Vacatures Webcare Specialist Vlaardingen

Vacatures Webcare Specialist Westland

Vacatures Webcare Specialist Zaanstad

Vacatures Webcare Specialist Zeist

Vacatures Webcare Specialist Zoetermeer

Vacatures Webcare Specialist Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Webcare Specialist

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Webcare Specialist?

Een Webcare Specialist verdient doorgaands circa 1700 euro per maand als starter en dit kan oplopen tot circa 3000 euro per maand.

 

 

Meer weten over het salaris Webcare Specialist

Salaris aankomend Webcare Specialist Salaris junior Webcare Specialist Wat is het salaris van een medior Webcare Specialist? Welk salaris krijgt een senior Webcare Specialist?


Hoe word je een Webcare Specialist? 

Een Webcare Specialist dient in het algemeen over HBO werk- en denkniveau te beschikken. De meeste reguliere communicatie opleidingen zijn goede vooropleidingen om als Online Media Specialist te kunnen werken. Opleidingen zoals Marketing Management (HBO), Marketing & Communicatie (HBO) en andere Media/Communicatie opleidingen zijn doorgaands ook geschikt. 

 

Opleidingen, cursussen en trainingen tot Webcare Specialist

Er zijn geen opleidingen Webcare Specialist aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Webcare Specialist in werkt

Bekijk alle opleidingen Algemeen


Omscholen tot Webcare Specialist

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Webcare Specialist. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Webcare Specialist

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Webcare Specialist

Als je Webcare Specialist wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Webcare Specialist zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Webcare Specialist

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Webcare Specialist?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Webcare Specialist

Een Webcare Specialist heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Assertiviteit
Assertiviteit

Steekwoorden: bemiddelen, onderhandelen, overtuigen, voor zichzelf opkomen

Omschrijving

Deze personen proberen het goed te doen voor zichzelf en voor iemand anders. Per situatie bekijken assertieve mensen de voor- en nadelen voor beide partijen. In bepaalde situaties zullen deze personen eerder voor zichzelf opkomen en in andere situaties geven ze de ander zijn zin. Ze gaan confrontaties niet uit de weg en vinden het fijn om zo nu en dan wat tegengas te krijgen.

Sterke punten
Deze personen hebben lef nodig om voor zichzelf en een ander op te komen. Daarbij kunnen ze goed luisteren en anderen overtuigen. Ze geven de ander de ruimte om te praten en zullen zelf ook proberen iemand te overtuigen van hun standpunt.

Zwakke punten
In bepaalde situaties kunnen deze personen ervoor kiezen om hun gelijk te halen. Daarentegen kan het ook voorkomen dat deze personen bewust de ander zijn zin geven. Omdat dit niet vast staat, kan het zijn dat deze personen wispelturig overkomen.

Besluitvaardigheid
Besluitvaardigheid

Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf

Omschrijving

Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.

Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.

Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.

Conflicten beheersen
Conflicten beheersen

Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren

Omschrijving

Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.

Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.

Initiatief ontplooien
Initiatief ontplooien

Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus

Omschrijving

Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.

Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.

Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.

 

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Sensitiviteit
Sensitiviteit

Steekwoorden: inlevingsvermogen, gevoeligheid, sociabiliteit, waardering, respect

Omschrijving

Deze mensen houden rekening met meningen, gedachten en gevoelens van anderen. Ze zijn zich bewust van hun gedrag en ze letten op hoe ze overkomen bij anderen. Deze mensen geven in een gesprek altijd ruimte aan de ander en ze tonen waardering voor wat een ander te zeggen heeft.

Sterke punten
Deze mensen zijn goede luisteraars, zij tonen oprecht interesse in de meningen en gevoelens van anderen. Ze proberen te helpen waar dat kan en zullen zich te allen tijde respectvol gedragen. Bij deze competentie past ook de competentie ‘integriteit’. Deze mensen houden rekening met anderen en zichzelf en kijken altijd naar verschillende morele opvattingen.

Zwakke punten
Sommige mensen houden teveel rekening met anderen, waardoor ze zichzelf kunnen verliezen. Op die manier kunnen anderen hen bestempelen als onzeker of als iemand die ‘met alle winden mee waait’. Ook kunnen deze mensen overkomen als onduidelijk en onzeker. Ze willen graag alle meningen van anderen meenemen en vinden het dan lastig om een duidelijk standpunt in te nemen.

Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk

Omschrijving

Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.

Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.

Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.

Vaardigheden Webcare Specialist

  • Respectvol
  • Inlevingsvermogen
  • Vriendelijkheid
  • Dienstverlenendheid
  • Gevoeligheid
  • Helder communiceren
  • Taalkennis
  • Uitdrukkingsvaardigheid
  • Ontspannenheid
  • Grenzen aangeven
  • Beslissingen nemen
  • Afwegen
  • Prioriteiten stellen
  • Integriteit
  • Zelfbeheersing
  • Bemiddelingskracht
  • Proactiviteit
  • Ondernemendheid
  • Oplossingsgerichtheid
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Webcare Specialist nodig? 

Een Webcare Specialist dient communicatief van aard te zijn, goed kunnen luisteren en gevoelig zijn voor de behoefte van anderen. Allemaal eigenschappen die passen bij het persoonstype de gever.

Naast deze eigenschappen dient een Webcare Specialist ook empatisch en geduldig. te zijn. Een Webcare Specialist is in veel gevallen immers het online visitekaartje van het bedrijf. Daarom past het persoonstype de bemiddelaar ook goed bij een Webcare Specialist. 

 

 

Eigenschappen Webcare Specialist

  • Empathie
  • Diplomatiek
  • Zorgzaamheid
  • Behulpzaamheid
  • Vriendelijkheid



Wat zijn de baankansen voor een Webcare Specialist?

Social media wordt steeds meer gebruikt door allerlei soorten bedrijven en instellingen om te communiceren. Er is dan ook een toenemende vraag naar Online Media Specialisten. Het arbeidsperspectief is dan ook goed te noemen. Doorgroeimogelijkheden zijn er doorgaands ook.

Zo kan een Online Media Specialist bij goed functioneren na verloop van tijd Communicatie Manager worden. 

 

 

De actuele kans op werk voor een Webcare Specialist

Het beroep Webcare Specialist is onderdeel van de beroepsfamilie Public relations- en communicatiemedewerkers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Public relations- en communicatiemedewerkers is in de huidige periode goed

Huidige aantal vacatures

0

Baankans Webcare Specialist

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Webcare Specialist

Het beroep Webcare Specialist is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice.


Waar werkt een Webcare Specialist?

Alle soorten organisaties maken tegenwoordig gebruik van online media. Profit organisaties zoals banken en telecomaanbieders maar ook de overheid en andere non-profit organaties zoals het Rode Kruis en Greenpeace hebben Online Media Specialisten in dienst. 

 

 

Met wie werkt een Webcare Specialist samen? 

Meestal werkt een Webcare Specialist samen in een team met andere media specialisten en vaak wordt het team geleidt door een Communicatie Manager

 

  • Communicatie Manager
Webcare Specialist

Verwante beroepen Webcare Specialist:

Media adviseur
Salaris: €2300 tot €3400
Opleiding: MBO
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Webcare Specialist in één oogopslag

Persoonstype:

Netwerk:

  • Communicatie Manager

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €1700 tot €3000

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar