Hotelmanager worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Hotelmanager worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Hoe kan je Hotelmanager worden? Er zijn over het algemeen een aantal verschillende manieren om een beroep te leren. Je kunt de inhoud van een beroep leren via het regulier beroepsonderwijs, maar ook via gerichte cursussen en trainingen. Je kunt een nieuw beroep vaak ook deels on-the-job, oftewel in de praktijk leren. Je kunt vaak ook via zelfstudie, of via speciale omscholing jouw nieuwe beroep leren.

De eerste stap is om je in het beroep te verdiepen. Wat ga je doen als Hotelmanager? Welke vaardigheden en eigenschappen heb je nodig om je werk als Hotelmanager goed te kunnen uitvoeren? Hoe ziet je werkdag eruit? Wat ga je verdienen als Hotelmanager?

Al deze informatie bieden wij jou hier, zodat jij kunt bepalen of je inderdaad Hotelmanager wilt worden. Zo ja, dan vind je hier de opleidingen en omscholingen tot Hotelmanager.

Alles over hoe je Hotelmanager kunt worden


Omscholen met baangarantie en salaris

Voor beroepen met goede baankansen
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Hoe word je Hotelmanager?

Zowel opleidingen op MBO niveau als op HBO maken het mogelijk om Hotelmanager te worden. Zo bestaat de opleiding Hotelmanagement (MBO). Deze opleiding richt zich op een managementcarrière in de hospitalitybranche. Hierna kan men eventueel verder studeren door Hotel- en Eventmanagement (HBO) te doen. Deze opleidingen zijn vergelijkbaar met de middelbare en hogere Hotelschool. Hotel- en Eventmanagement combineert de klassieke Hogere Hotelschool met Eventmanagement. De HBO opleidingen zijn, vergeleken met de MBO variant, meer gericht op managementtaken. 

Om uiteindelijk aan de slag te gaan als Hotelmanager is ervaring in de sector vaak ook erg belangrijk.

Welke vaardigheden heb je nodig om Hotelmanager te worden?

Om Hotelmanager te kunnen worden heb een aantal verschillende vaardigheden nodig. Een aantal persoonlijke vaardigheden en een aantal praktische of technische vaardigheden.

De vrijwel noodzakelijke vaardigheden voor een Hotelmanager zijn Prioriteiten stellen, Gestructureerd werken en Beslissingen nemen. Ook zijn Afwegen, Accuratesse en Zorgvuldigheid belangrijke vaardigheden als je Hotelmanager wilt worden. Verder zijn Voorbereiden, Analytisch vermogen en Initiatief ontplooien ook erg gewenste vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig om Hotelmanager te worden?

Als je Hotelmanager wilt worden zal je ook een aantal competenties nodig hebben. Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en ervaring.

Gewenste competenties Hotelmanager

  • Anticiperen
  • Besluitvaardigheid
  • Delegeren
  • Financieel bewustzijn
  • Inzicht in omgeving
  • Leiderschap
  • Omgaan met details
  • Plannen en organiseren
  • Sociabiliteit

Welke eigenschappen heb je nodig om Hotelmanager te worden?

De eigenschappen die je nodig hebt om Hotelmanager te worden zijn Overwicht, Gedrevenheid en Zelfverzekerdheid. Andere belangrijke eigenschappen zijn Idealistisch, Gedisciplineerdheid en Punctueel.


Met welke persoonstypen kun je Hotelmanager worden?

Er zijn een aantal persoonstypen die passen bij het beroep Hotelmanager. Dit zijn geen zwart/wit vereisten, maar vaak is het wel zo dat een bepaald persoonstype van nature een bepaald beroep beter uitoefent dan iemand met een ander persoonstype.

De persoonstypen die het meest passen bij het beroep Hotelmanager zijn de Baas en de Perfectionist.

Leidinggevende competenties zijn onmisbaar voor een Hotelmanager, omdat deze vaak  aan het hoofd staat van verschillende afdelingen met veel werknemers. Omdat de Hotelmanager een grote groep mensen begeleidt, is een sterke en besluitvaardige persoonlijkheid belangrijk. Het personeel moet voor vragen en problemen een beroep op hem kunnen doen (Baas).

Omdat hij zo veel verantwoordelijkheden heeft op verschillende vlakken, is het belangrijk dat de Hotelmanager goed overzicht weet te houden. Op elke afdeling moeten de werkzaamheden goed verlopen zodat de dienstverlening naar de gasten toe optimaal is. Een kritische houding komt hierbij goed van pas. Elk detail dient in de gaten gehouden te worden om de kwaliteit van de dienstverling te bewaren (Perfectionist).

Opleiding Hotelmanager

Er zijn een aantal verschillende opleidingsvormen waarmee je Hotelmanager kunt worden. Er zijn opleidingen die je vanaf het begin opleiden tot Hotelmanager. Je vindt opleidingen met baangarantie, of andere manieren voor omscholing tot Hotelmanager. Maar ook cursussen en trainingen voor de Hotelmanager.

Top 5 opleidingen Hotelmanager

Protocol Training - over diplomatie, hospitality, high-level eventmanagement en non-profit management, etiquette en relatiemanagement
This training is given in English (in Brussels) and in Dutch (in The Hague) - find English info below.  Hoe gebruik je protocol om sterke relaties te onderhouden of op
Protocol Training - over diplomatie, hospitality, high-level eventmanagement en non-profit management, etiquette en relatiemanagement
Klantvriendelijk telefoneren - klantgericht telefoneren - Hospitality aan de telefoon - telefoniste en receptioniste training
Voor wie? Alle functies, die regelmatig telefonisch contact hebben met klanten. Van KCC medewerkers tot verzekeringsadviseurs, van secretariaat tot facilitaire medewerkers. Trainingstraject Een trainingstraject bestaat doorgaans uit de volgende onderdelen: …
Klantvriendelijk telefoneren - klantgericht telefoneren - Hospitality aan de telefoon - telefoniste en receptioniste training
Hospitality - gastvrijheid - klantgerichtheid - Ziekenhuis
- Gemiddeld evaluatiecijfer op inhoud en trainer: 8,6 (schaal 1 op 10) - Hospitality training voor Ziekenhuizen (Mood Maker) Definitie gastvrijheid Gastvrijheid is het prettige, welkome gevoel dat de gast …
Hospitality - gastvrijheid - klantgerichtheid - Ziekenhuis
Hospitality - gastvrijheid - klantgerichtheid - klantvriendelijk
Hospitality - gastvrijheid - klantgerichtheid - klantvriendelijk - Gemiddeld evaluatiecijfer op inhoud en trainer: 8,6 (schaal 1 op 10) - Hospitality training Voor wie? Alle functies, van medewerkers tot management. …
Hospitality - gastvrijheid - klantgerichtheid - klantvriendelijk
Hospitality
Hospitality training - Gemiddeld evaluatiecijfer op inhoud en trainer: 8,6 (schaal 1 op 10) - Voor wie? Alle functies, van medewerkers tot management. Het gaat om de wil of noodzaak …
Hospitality

Omscholen tot Hotelmanager

Hoe kan je omscholen tot Hotelmanager? Waar moet je aan denken? Welke vormen van omscholing tot Hotelmanager zijn er? Alles wat je wilt weten vind je hier:

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Hotelmanager

Welke basisvaardigheden heb je nodig voor omscholing tot Hotelmanager?

Je hoeft natuurlijk nog niet alle beroepsspecifieke skills te hebben voordat je begint met jouw omscholing tot Hotelmanager. Er zijn wel een aantal basisvaardigheden die je nodig hebt, zoals meestal Nederlandse taalkennis, of rekenvaardigheid.

Er zijn vaak ook branche overdraagbare vaardigheden die jouw kans op omscholing verhogen. Denk hierbij over het algemeen aan computer vaardigheden, of communicatie vaardigheden.

Welke motivatie heb je nodig voor omscholing tot Hotelmanager?

Als je wilt omscholen tot Hotelmanager is jouw motivatie een van de belangrijkste selectiecriteria van zowel de opleider als jouw mogelijke nieuwe werkgever. Je hebt namelijk nog geen werkervaring dus jouw werkgever zal wel goed overtuigd moeten zijn voordat hij/zij in jouw omscholing investeert.

Wanneer jouw motivatie erg hoog is, is de kans dat je het vak snel leert en jouw werk goed uitvoert erg groot. Daarom is motivatie überhaupt een groot selectiecriterium voor alle werkgevers.

Salaris Hotelmanager

Wat verdient een Hotelmanager? Het salaris van een Hotelmanager begint bij €2600,- bruto per maand. Een ervaren Hotelmanager verdient tot maximaal €3250,- bruto per maand. Het salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en inzet.

Alle opleidingen Hotelmanager

Hospitality / Gastvrijheid

Hospitality / Gastvrijheid

In deze workshop nemen deelnemers in duik in de wereld van gastvrijheid. Wat is gastvrijheid? Wat levert het mij op als ik gastvrij ben? Hoe gastvrij ben ik? In een reis vol beleving, inzichten, reflectie en tips doen deelnemers inspiratie, …

  • Onderwerp opleiding Hotelmanager
  • Lesmethode In-company / Maatwerk
Lezing / interactieve workshop Hospitality

Lezing / interactieve workshop Hospitality

Nienke Strikwerda: lezing / interactieve workshop gastvrijheid Je kent dat wel. Dat gevoel dat je je ergens prettig voelt. Dat je merkt dat je continue een smile op je gezicht hebt. Dat je vrolijk bent. Dat het je geen moeite …

  • Onderwerp opleiding Hotelmanager
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 1.000,00
  • Duur 1.5 uren
Beoordeling
Hospitality & Sales coaching Retail

Hospitality & Sales coaching Retail

Het trainingstraject Hospitality & Sales voor medewerkers en hun leidinggevende kan bestaan uit verschillende modules met tussenopdrachten bestaan. De leidinggevende coacht op de tussenopdrachten. Wij trainen on the job, dus op de winkelvloer. Hierdoor gaan leren en resultaat hand in …

  • Onderwerp opleiding Hotelmanager
  • Lesmethode In-company / Maatwerk
Hotelmanager

Hotelmanager

Een hotelmanager weet wat het is om tot het uiterste te gaan. Vergeet ‘de klant is koning’, want jouw gasten zijn straks de keizers en keizerinnen te rijk. In deze thuisstudie Een hotelmanager weet wat het is om tot het …

  • Onderwerp opleiding Hotelmanager
  • Lesmethode Thuisstudie
  • Prijs € 419,00
  • Duur 6 maanden
Hospitality training

Hospitality training

Zaken als klantgericht werken, een houding van 'de klant is koning' en de klant zien en welkom heten, moeten vanzelfsprekend zijn of worden. Werken vanuit de klant, waarbij iedereen doordrongen is van de noodzaak om te handelen vanuit de klantbeleving. …

  • Onderwerp opleiding Hotelmanager
  • Lesmethode In-company / Maatwerk
  • Duur 1 dag