Medewerker Informatie & Advies: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Medewerker Informatie & Advies: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Medewerker Informatie & Advies? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Medewerker Informatie & Advies wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Medewerker Informatie & Advies, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Medewerker Informatie & Advies


Vacatures Medewerker Informatie & Advies

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Medewerker Informatie & Advies?

In openbare bibliotheken bekleedt de Medewerker Informatie & Advies een centrale rol in informatievoorziening. Naast taken die onder de klantenservice & leenservice vallen - zoals klachtenafhandeling en administratieve handelingen omtrent lidmaatschap - heeft hij de belangrijke rol mogelijke problemen te signaleren aan de hand van vragen van klanten en deze door te spelen naar de juiste persoon. De Medewerker Informatie & Advies is er niet alleen voor alle vragen, maar stimuleert en ondersteunt mensen ook in het zelf vinden van antwoorden.

Het informatieve karakter van zijn functie komt ook naar voren in de ondersteuning in de opbouw en organisatie van publieksactiviteiten, zoals lezingen en tentoonstellingen en de inhoud van eigen presentaties. Ook bij de publieksactiviteiten heeft hij de taak reacties van bezoekers te vertalen naar adviezen woor het hoofd front office of de domeinspecialist. Hij is, kortom, een sleutelfiguur die naar en over de klant informeert.


Past het beroep Medewerker Informatie & Advies bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Medewerker Informatie & Advies per stad

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Alkmaar

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Almelo

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Almere

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Alphen aan den Rijn

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Amersfoort

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Amstelveen

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Amsterdam

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Apeldoorn

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Arnhem

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Assen

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Bergen op Zoom

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Breda

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Capelle aan den IJssel

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Delft

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Den Bosch

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Den Haag

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Den Helder

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Deventer

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Doetinchem

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Dordrecht

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Ede

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Eindhoven

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Emmen

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Enschede

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Gouda

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Groningen

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Haarlem

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Haarlemmermeer

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Heerlen

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Helmond

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Hengelo

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Hilversum

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Hoogeveen

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Hoorn

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Katwijk

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Leeuwarden

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Leiden

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Lelystad

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Maastricht

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Middelburg

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Nieuwegein

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Nijmegen

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Oss

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Purmerend

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Roermond

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Roosendaal

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Rotterdam

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Schiedam

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Spijkenisse

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Terneuzen

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Tilburg

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Utrecht

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Veenendaal

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Venlo

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Vlaardingen

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Westland

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Zaanstad

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Zeist

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Zoetermeer

Vacatures Medewerker Informatie & Advies Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Medewerker Informatie & Advies

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Medewerker Informatie & Advies?

Een Medewerker Informatie & Advies verdient tussen de €1900 en €2400 bruto per maand.

Naast het bruto maandloon zijn er de vakantietoeslag (12 x 8% van het bruto maandsalaris), eindejaarsuitkering (1,5% van het bruto jaarsalaris)  en onregelmatigheidstoeslagen.


Meer weten over het salaris Medewerker Informatie & Advies

Salaris aankomend Medewerker Informatie & Advies Salaris junior Medewerker Informatie & Advies Wat is het salaris van een medior Medewerker Informatie & Advies? Welk salaris krijgt een senior Medewerker Informatie & Advies?


Hoe word je een Medewerker Informatie & Advies? 

Bibliotheken vragen van Medewerkers Informatie & Advies een afgeronde MBO opleiding, zoals:

Medewerker Informatiedienstverlening Bibliotheken

Documentaire informatievoorziening

(of gelijkwaardig)

Opleidingen Medewerker Informatie & Advies

MBO Medewerker Human Resource Management (HRM) (niveau 4)
Een medewerker HRM houdt zich bezig met de ondersteuning van diverse HRM-processen. Je verricht ook de personeelsadministratie. Bij je werk handel je altijd volgens vastgestelde bedrijfsprocedures en ?regels, afgestemd op …
MBO Medewerker Human Resource Management (HRM) (niveau 4)



Omscholen tot Medewerker Informatie & Advies

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Medewerker Informatie & Advies. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Medewerker Informatie & Advies

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Medewerker Informatie & Advies

Als je Medewerker Informatie & Advies wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Medewerker Informatie & Advies zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Medewerker Informatie & Advies

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Medewerker Informatie & Advies?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Medewerker Informatie & Advies

Een Medewerker Informatie & Advies heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Initiatief ontplooien
Initiatief ontplooien

Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus

Omschrijving

Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.

Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.

Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.

 

Inzicht in omgeving
Inzicht in omgeving

Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht

Omschrijving

Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.

Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen. 

Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.  

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Luisteren
Luisteren

Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen

Omschrijving

Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit. 

Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.

Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.

Sociabiliteit
Sociabiliteit

Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving

Omschrijving

Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.

Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.

Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.

Vaardigheden Medewerker Informatie & Advies

  • Luistervaardigheid
  • Belangstelling hebben
  • Vragen stellen
  • Spontaniteit
  • Sociaal gevoel
  • Proactiviteit
  • Ondernemendheid
  • Oplossingsgerichtheid
  • Luisteren
  • Analyseren
  • Verbanden leggen
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Medewerker Informatie & Advies nodig? 

De rol van een Medewerker Informatie & Advies is dienstverlenend. Hij informeert en adviseert de klant en helpt deze op weg in bijvoorbeeld de catalogus (Gever). De vragen die hij hoort zet hij om in advies voor zijn meerderen, waardoor hij bijdraagt aan verbetering van de dienstverlening. Hij bekijkt de zaken van beide kanten en spreekt zo zowel namens als met de klant (Bemiddelaar).


Eigenschappen Medewerker Informatie & Advies

  • Empathie
  • Diplomatiek
  • Zorgzaamheid
  • Behulpzaamheid
  • Vriendelijkheid



Wat zijn de baankansen voor een Medewerker Informatie & Advies?

Er worden bezuiningen verwacht voor 2011. Dit zal de werkgelegenheid niet ten goede komen.

Extra scholing is noodzakelijk om door te groeien naar HBO functies. Een goede optie is Informatiedienstverlening en -Management.

De actuele kans op werk voor een Medewerker Informatie & Advies

Het beroep Medewerker Informatie & Advies is onderdeel van de beroepsfamilie Bibliotheekmedewerkers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Bibliotheekmedewerkers is in de huidige periode gemiddeld

Huidige aantal vacatures

0

Baankans Medewerker Informatie & Advies

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Medewerker Informatie & Advies

Het beroep Medewerker Informatie & Advies is onderdeel van de beroepsfamilie Bibliotheekmedewerkers.


Waar werkt een Medewerker Informatie & Advies?

De Medewerker Informatie & Advies werkt bij een openbare bibliotheek en dus in de non-profit sector.


Met wie werkt een Medewerker Informatie & Advies samen? 

Een Medewerker Informatie & Advies werkt achter de balie nauw samen met de medewerker klantenservice & leenservice. Daarnaast heeft hij veel contact met klanten van de bibliotheek. Hij vormt de eerste verbinding tussen klant en beleidsmakers; veelvoorkomende klachten stuurt hij door naar het hoofd frontoffice of de domeinspecialist.


  • Medewerker Klantenservice & Leenservice
  • Hoofd Frontoffice
  • Domeinspecialist
  • Klanten
Medewerker Informatie & Advies

Verwante beroepen Medewerker Informatie & Advies:

Medewerker Ondersteuning Frontoffice
Salaris: €1900 tot €2100
Opleiding: Geen Cursus / Bijscholing MBO
Baankans: Gemiddeld

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Medewerker Klantenservice & Leenservice
Salaris: €1900 tot €2350
Opleiding:
Baankans: Gemiddeld

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Medewerker Informatie & Advies in één oogopslag

Persoonstype:

Netwerk:

  • Medewerker Klantenservice & Leenservice
  • Hoofd Frontoffice
  • Domeinspecialist
  • Klanten

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €1900 tot €2400

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar