Office Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Office Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Office Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Office Manager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Office Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Office Manager
Vacatures Office Manager
Vacatures laden...
Wat is een Office Manager?
Een Office Manager is degene die verantwoordelijk is voor de goede verloop van alle kantooraangelegenheden. Het is een zeer veelzijdig beroep, want de rol van een Office Manager kan per werkgever flink verschillen qua inhoud en niveau.
In sommige kantoren is een Office Manager iemand die leiding geeft aan medewerkers van het secretariaat. Dit kan gaan om een directiesecretariaat, maar ook om een afdelingssecretariaat. Dan zorgt de Office Manager voor een goede werkverdeling tussen de secretaresses, een goede kwaliteit van het secretariële werk en een geode samenwerking met andere afdelingen. Op dat moment werkt de Office Manager zelf ook mee op de secretariële afdeling.
In andere gevallen, zeker bij kleine organsaties is de Office Manager verantwoordelijk voor nog veel meer zaken die te maken hebben met administratie en kantoor.
Past het beroep Office Manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Office Manager?
De Office Manager heeft over het algemeen taken die overeenkomen met de taken van een Directiesecretaresse. Denk hierbij aan het regelen van afspraken, het voorbereiden van vergaderingen, het verzorgen van zakelijke correspondentie en het contactvoeren met andere afdelingen. Daarnaast houdt een Office Manager zich bezig met het beheren van personele en facilitaire zaken en het hierboven al genoemde leiding geven aan het secretariaat.
Het beheren van personele zaken houdt in dat de Office Manager een deel van de personeelsadministratie bijhoudt en het aanspreekpunt is voor zijn afdeling en de P&O-adviseurs. Het beheren van facilitaire zaken houdt in dat de Office Manager de aankoop van kantoorartikelen doet en de budgetten beheert en zich bezighoudt met de kantoorinrichting.
Samengevat zorgt de Office Manager ervoor dat alle middelen die nodig zijn om te werken aanwezig zijn, doelen worden vastgesteld, de teamleden gemotiveerd zijn en het werk verdeeld wordt. Verder is hij de schakel tussen de verschillende afdelingen en voert hij functioneringsgesprekken.
Voorbeeldtaken, verantwoordelijkheden en werkzaamheden van een Office Manager
- Administratie (Financiële rapportages, document control, planning etc.)
- De (secretariële) ondersteuning van het management
- De begeleiding van een Office Management personeel of stagiares
- De ondersteuning bij- of de volledige de organisatie van bijeenkomsten.
- Het beoordelen van binnenkomende telefoongesprekken
- Facilitaire zaken (vaatwasser uitruimen, papier bijvullen, toners vervangen, etc.)
Voorbeeldtaken Office Manager van een kleiner kantoor
- Inkomende correspondentie verwerken
- Ontvangst clienten; het visitekaartje van het kantoor zijn
- Het notuleren bij vergaderingen
- Organiseren van andere voorkomende kantooractiviteiten
- Verzorgen representativiteit van het kantoor
- Administratieve / financiele ondersteuning
- Facturen aanmaken
- Dossiers archiveren
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Office Manager per niveau
Vacatures Office Manager per stad
Vacatures Office Manager Alkmaar
Vacatures Office Manager Almelo
Vacatures Office Manager Almere
Vacatures Office Manager Alphen aan den Rijn
Vacatures Office Manager Amersfoort
Vacatures Office Manager Amstelveen
Vacatures Office Manager Amsterdam
Vacatures Office Manager Apeldoorn
Vacatures Office Manager Arnhem
Vacatures Office Manager Assen
Vacatures Office Manager Bergen op Zoom
Vacatures Office Manager Breda
Vacatures Office Manager Capelle aan den IJssel
Vacatures Office Manager Delft
Vacatures Office Manager Den Bosch
Vacatures Office Manager Den Haag
Vacatures Office Manager Den Helder
Vacatures Office Manager Deventer
Vacatures Office Manager Doetinchem
Vacatures Office Manager Dordrecht
Vacatures Office Manager Eindhoven
Vacatures Office Manager Emmen
Vacatures Office Manager Enschede
Vacatures Office Manager Gouda
Vacatures Office Manager Groningen
Vacatures Office Manager Haarlem
Vacatures Office Manager Haarlemmermeer
Vacatures Office Manager Heerlen
Vacatures Office Manager Helmond
Vacatures Office Manager Hengelo
Vacatures Office Manager Hilversum
Vacatures Office Manager Hoogeveen
Vacatures Office Manager Hoorn
Vacatures Office Manager Katwijk
Vacatures Office Manager Leeuwarden
Vacatures Office Manager Leiden
Vacatures Office Manager Lelystad
Vacatures Office Manager Maastricht
Vacatures Office Manager Middelburg
Vacatures Office Manager Nieuwegein
Vacatures Office Manager Nijmegen
Vacatures Office Manager Purmerend
Vacatures Office Manager Roermond
Vacatures Office Manager Roosendaal
Vacatures Office Manager Rotterdam
Vacatures Office Manager Schiedam
Vacatures Office Manager Spijkenisse
Vacatures Office Manager Terneuzen
Vacatures Office Manager Tilburg
Vacatures Office Manager Utrecht
Vacatures Office Manager Veenendaal
Vacatures Office Manager Venlo
Vacatures Office Manager Vlaardingen
Vacatures Office Manager Westland
Vacatures Office Manager Zaanstad
Vacatures Office Manager Zeist
Salarisschaal Office Manager
Wat verdient een Office Manager?
Een Office Manager kan rekenen op zo’n €2500,- tot €4200,- bruto per maand bij een fulltime werkaanstelling. Het precieze bedrag hangt onder andere af van de leeftijd en ervaring van de Office Manager, maar ook van zijn precieze takenpakket.
De secundaire arbeidsvoorwaarden hangen af van het bedrijf waar de Office Manager werkzaam is, maar bestaan vaak in elk geval uit een vakantietoeslag van 8% en een eindejaarsuitkering.
Meer weten over het salaris Office Manager
Hoe word je een Office Manager?
Om Office Manager te worden, is de 4-jarige HBO-opleiding Office Management een goede keus. Er zijn ook nog kortere opleidingen, vooral in het professioneel onderwijs
Tijdens een opleiding Office management krijg je vakken als bedrijfskunde, informatiemanagement, marketing en communicatie. Je leer adviseren, leidinggeven en projecten managen.
Opleidingen Office Manager
Omscholen tot Office Manager
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Office Manager. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Office Manager
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Office Manager
Als je Office Manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Office Manager zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Office Manager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Office Manager
Een Office Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: inlevingsvermogen, veranderingen, flexibiliteit
Omschrijving
Deze mensen blijven doorwerken en presenteren ondanks veranderende omstandigheden. Op het moment van een verandering zijn deze mensen in staat om snel om te schakelen van de oude naar de nieuwe situatie. Daarbij houden deze mensen het overzicht en in crisissituaties weten ze hun taken goed af te ronden.
Sterke punten
Deze mensen hebben vaak een goede discipline en ze zijn stressbestendig. Veranderingen kunnen behoorlijk grote gevolgen hebben en zij weten hier goed mee om te gaan. Daarnaast zijn deze mensen flexibel en kunnen ze zich goed inleven in de situatie. Dat laatste zorgt ervoor dat aanpassen gemakkelijker wordt. Flexibiliteit laten zij zien wanneer zij binnen een verandering zich gemakkelijk aanpassen aan de nieuwe situatie.
Zwakke punten
Teveel aanpassen zorgt ervoor dat je onzeker overkomt. In de zakelijke sfeer kan het voorkomen dat mensen niet meer naar de mening van deze mensen vragen. Het is van belang dat deze personen af en toe van zich laten horen, zo is het duidelijk dat zij ook een mening hebben.
Steekwoorden Competentie Accuratesse:
precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme
Omschrijving
Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.
Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.
Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.
Steekwoorden: bemiddelen, onderhandelen, overtuigen, voor zichzelf opkomen
Omschrijving
Deze personen proberen het goed te doen voor zichzelf en voor iemand anders. Per situatie bekijken assertieve mensen de voor- en nadelen voor beide partijen. In bepaalde situaties zullen deze personen eerder voor zichzelf opkomen en in andere situaties geven ze de ander zijn zin. Ze gaan confrontaties niet uit de weg en vinden het fijn om zo nu en dan wat tegengas te krijgen.
Sterke punten
Deze personen hebben lef nodig om voor zichzelf en een ander op te komen. Daarbij kunnen ze goed luisteren en anderen overtuigen. Ze geven de ander de ruimte om te praten en zullen zelf ook proberen iemand te overtuigen van hun standpunt.
Zwakke punten
In bepaalde situaties kunnen deze personen ervoor kiezen om hun gelijk te halen. Daarentegen kan het ook voorkomen dat deze personen bewust de ander zijn zin geven. Omdat dit niet vast staat, kan het zijn dat deze personen wispelturig overkomen.
Steekwoorden: vitaliteit, uithoudingsvermogen, actief, levenlust.
Omschrijving
Energiekelingen zitten vol levenslust. Ze willen graag werken en dit kunnen ze dan ook uren achter elkaar. Deze mensen zetten hun energie gericht in en plannen efficiënt hun taken in, waardoor ze geen onnodige energie verspillen. Ook al krijgt deze persoon extra werk en draait hij veel overuren, deze mensen hoor je niet. Ze laten zich niet zomaar uit het veld slaan.
Sterke punten
Mensen met een hoog energielevel zijn vaak doorzetters. Als zich problemen voordoen, blijven ze optimistisch en pakken ze het probleem met beide handen aan. Ook zijn energiekelingen vaak behoorlijk stressbestendig. Omdat ze hun energie effeciënt inzetten, ervaren ze vaak minder stress dan anderen. Deze mensen kunnen als actief worden omschreven. Naast het werk hebben ze nog veel andere bezigheden. Een ander sterk punt van deze mensen is de resultaatgerichtheid. Ze willen graag presteren en door hun energie effectief te verdelen, boeken ze vele resultaten.
Zwakke punten
De uitdrukking ‘teveel hooi op je vork nemen’ komt bij deze mensen vaker voor. Ze willen graag anderen helpen en nemen hen werk uit handen. Er zijn energiekelingen die weleens willen doorslaan. Aan het eind van een lange werkdag willen ze graag nog een vergadering om bepaalde punten te bespreken of gaan eenmaal thuis meteen weer andere energiekostende dingen doen.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Vaardigheden Office Manager
- Doorzettingsvermogen
- Doelgericht werken
- Ambitie
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
- Inlevingsvermogen
- Omgaan met veranderingen
- Flexibiliteit
- Oog voor detail
- Zorgvuldigheid
- Nauwkeurigheid
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Grenzen aangeven
- Vitaliteit
- Levenslust
- Positiviteit
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
Wat voor persoonlijkheid heeft een Office Manager nodig?
Persoonstypen die passen bij een Office Manager zijn Baas en Waarnemer.
De Office Manager moet goed leiding kunnen geven. Hij staat sterk in zijn schoenen, is direct en duidelijk, maar ook beschermend (Baas).
Tevens kan de Office Manager goed waarnemen. Hij heeft een goed overzicht en speelt in op conclusies die hij trekt uit zijn waarnemingen (Waarnemer).
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Office Manager
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Office Manager?
Het belang van een goed office management wordt steeds belangrijker nu veel organisaties mobieler worden, steeds meer medewerkers thuis werken en veel onderweg zijn. Er zijn dus steeds meer banen voor Office Managers.
Een Office Manager staat al erg hoog in de organisatie, dus het is moeilijk om als Office Manager door te groeien. Wel kan hij steeds meer taken krijgen toegewezen en overstappen naar grotere (internationale) organisaties.
De actuele kans op werk voor een Office Manager
Het beroep Office Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Office managers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Office managers is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
11
Baankans Office Manager
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Office Manager
Het beroep Office Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Office managers.
Verwante beroepen Office Manager
Mogelijke specialisaties voor een Office Manager
Waar werkt een Office Manager?
Een Office Manager kan bij diverse soorten bedrijven in de profitsector werkzaam zijn. Denk aan bedrijven in de horecasector en financiële sector. Bij een groot bedrijf is een Office Manager verantwoordelijk voor een bepaald onderdeel van het bedrijf, bij een klein bedrijf is de Office Manager vaak verantwoordelijk voor de hele organisatie.
Met wie werkt een Office Manager samen?
De Office Manager geeft leiding aan medewerkers van het secretariaat. Hij werkt samen met bijvoorbeeld een Facilitair Manager en P&O-adviseurs. De Office Manager staat onder de directeur, dus ook met hem komt hij in aanraking. Zij bespreken zaken en maken afspraken over een te volgen strategie enzovoort. Soms hoort de Office Manager bij het managementteam, dus heeft hij contact met alle andere Managers.
- Secretariaat
- P&O-Adviseurs
- Directeur
- Managers
Verwante beroepen Office Manager:
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO HBO WO Postdoc MBA
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Office Manager in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Netwerk:
- Secretariaat
- P&O-Adviseurs
- Directeur
- Managers
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2500 tot €4200