Receptionist worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Receptionist worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Hoe kan je Receptionist worden? Er zijn over het algemeen een aantal verschillende manieren om een beroep te leren. Je kunt de inhoud van een beroep leren via het regulier beroepsonderwijs, maar ook via gerichte cursussen en trainingen. Je kunt een nieuw beroep vaak ook deels on-the-job, oftewel in de praktijk leren. Je kunt vaak ook via zelfstudie, of via speciale omscholing jouw nieuwe beroep leren.

De eerste stap is om je in het beroep te verdiepen. Wat ga je doen als Receptionist? Welke vaardigheden en eigenschappen heb je nodig om je werk als Receptionist goed te kunnen uitvoeren? Hoe ziet je werkdag eruit? Wat ga je verdienen als Receptionist?

Al deze informatie bieden wij jou hier, zodat jij kunt bepalen of je inderdaad Receptionist wilt worden. Zo ja, dan vind je hier de opleidingen en omscholingen tot Receptionist.

Alles over hoe je Receptionist kunt worden


Omscholen met baangarantie en salaris

Voor beroepen met goede baankansen
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Hoe word je Receptionist?

Om Receptionist te worden kun je ervoor kiezen om een cursus te volgen, maar er bestaan ook MBO opleidingen die een goede opstap vormen.

De (particuliere) opleiding Stewardess Receptioniste en Hostess en de opleiding Hotelmanagement (MBO) leveren het wettelijk erkende papiertje voor Receptionisten op. MBO niveau-2 heb je al bereikt na een jaar en niveau-4 kan je in een of twee jaar afronden, afhankelijk van je voorkennis.

Tijdens de opleidingen komen vaktechnieken van hotel, front office en housekeeping an bod. Ook voor reserveringssystemen en administratie is aandacht. En natuurlijk ontbreken de moderne vreemde talen niet aangezien je als Receptionist afhankelijk van de branche ook in meer of mindere mate te maken krijgt met buitenlanders.

Welke vaardigheden heb je nodig om Receptionist te worden?

Om Receptionist te kunnen worden heb een aantal verschillende vaardigheden nodig. Een aantal persoonlijke vaardigheden en een aantal praktische of technische vaardigheden.

De vrijwel noodzakelijke vaardigheden voor een Receptionist zijn Inlevingsvermogen, Omgaan met veranderingen en Flexibiliteit. Ook zijn Aanpassingsvermogen, Lichtvoetigheid en Helder communiceren belangrijke vaardigheden als je Receptionist wilt worden. Verder zijn Taalkennis, Integriteit en Zelfbeheersing ook erg gewenste vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig om Receptionist te worden?

Als je Receptionist wilt worden zal je ook een aantal competenties nodig hebben. Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en ervaring.

Gewenste competenties Receptionist

  • Aanpassingsvermogen
  • Conflicten beheersen
  • Doorzettingsvermogen
  • Energie
  • Flexibiliteit
  • Klantgerichtheid
  • Luisteren
  • Uitdrukkingsvaardigheid

Welke eigenschappen heb je nodig om Receptionist te worden?

De eigenschappen die je nodig hebt om Receptionist te worden zijn Optimisme, Energiek en Vindingrijkheid. Andere belangrijke eigenschappen zijn Trouw, Integriteit en Punctueel. Daarnaast zijn Enthousiasme, Zelfverzekerdheid en Ondernemendheid ook goed van pas komende eigenschappen om Receptionist te kunnen worden.


Met welke persoonstypen kun je Receptionist worden?

Er zijn een aantal persoonstypen die passen bij het beroep Receptionist. Dit zijn geen zwart/wit vereisten, maar vaak is het wel zo dat een bepaald persoonstype van nature een bepaald beroep beter uitoefent dan iemand met een ander persoonstype.

De persoonstypen die het meest passen bij het beroep Receptionist zijn de Levensgenieter en de Loyalist.

Als Receptionist is het goed om zelfverzekerd te zijn. Mensen hebben dan vaak meer vertrouwen en nemen eerder aan wat je ze vertelt. Je werkt in een omgeving met veel prikkels en moet over voldoende energie beschikken om ook aan het einde van de dag de mensen ook nog vriendelijk te ontvangen. Een praktische kijk is daarnaast handig voor de mensen die je aan de balie en aan de telefoon krijgt, maar ook voor de medewerkers voor voor wie je als schakel fungeert en mogelijk de agenda beheert (Succesvolle werker).

Vooral bij drukte aan de receptie is het belangrijk dat je als Receptionist snel kunt werken. Soms kan het daarbij handig zijn als je een zekere mate van fantasie hebt om de dingen op een creatieve manier op te lossen (Levensgenieter).

Opleiding Receptionist

Er zijn een aantal verschillende opleidingsvormen waarmee je Receptionist kunt worden. Er zijn opleidingen die je vanaf het begin opleiden tot Receptionist. Je vindt opleidingen met baangarantie, of andere manieren voor omscholing tot Receptionist. Maar ook cursussen en trainingen voor de Receptionist.

Top 5 opleidingen Receptionist

Opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e)
Houd jij van contact met mensen, veel afwisseling in je werk en is helpen en service verlenen jou op het lijf geschreven? Dan is deze opleiding van Fabius echt iets …
Opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e)
De telefoniste/receptioniste als visitekaartje van de organisatie
De eerste indruk De telefoniste of receptioniste is de eerste persoon in de organisatie waar een klant contact mee heeft als hij of zij belt of op bezoek komt. Zij …
De telefoniste/receptioniste als visitekaartje van de organisatie
Training receptie- en baliewerk
Als receptioniste, telefoniste of baliemedewerker ben je het eerste contactpunt naar buiten. Een belangrijke, representatieve en soms hectische functie. De relatie start altijd bij jou, je bent het visitekaartje. Hoe …
Training receptie- en baliewerk
Opleiding Telefonist/Receptionist
OPLEIDING TELEFONIST/RECEPTIONIST Wil je een opleiding Telefonist/Receptionist volgen om aan de slag te kunnen in deze functie? Bij LSSO Opleidingen kun je direct starten! De opleiding Telefonist/Receptionist van LSSO Opleidingen zorgt voor …
Opleiding Telefonist/Receptionist
Klantgericht denken en handelen aan de balie
Versterk je communicatie, vergroot je succes en plezier in je klantrelaties! Volg deze leuke training Klantgericht denken en handelen aan de balie voor meer klantwaardering en plezier. Gegarandeerd meer klantwaardering …
Klantgericht denken en handelen aan de balie

Omscholen tot Receptionist

Hoe kan je omscholen tot Receptionist? Waar moet je aan denken? Welke vormen van omscholing tot Receptionist zijn er? Alles wat je wilt weten vind je hier:

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Receptionist

Welke basisvaardigheden heb je nodig voor omscholing tot Receptionist?

Je hoeft natuurlijk nog niet alle beroepsspecifieke skills te hebben voordat je begint met jouw omscholing tot Receptionist. Er zijn wel een aantal basisvaardigheden die je nodig hebt, zoals meestal Nederlandse taalkennis, of rekenvaardigheid.

Er zijn vaak ook branche overdraagbare vaardigheden die jouw kans op omscholing verhogen. Denk hierbij over het algemeen aan computer vaardigheden, of communicatie vaardigheden.

Welke motivatie heb je nodig voor omscholing tot Receptionist?

Als je wilt omscholen tot Receptionist is jouw motivatie een van de belangrijkste selectiecriteria van zowel de opleider als jouw mogelijke nieuwe werkgever. Je hebt namelijk nog geen werkervaring dus jouw werkgever zal wel goed overtuigd moeten zijn voordat hij/zij in jouw omscholing investeert.

Wanneer jouw motivatie erg hoog is, is de kans dat je het vak snel leert en jouw werk goed uitvoert erg groot. Daarom is motivatie überhaupt een groot selectiecriterium voor alle werkgevers.

Salaris Receptionist

Wat verdient een Receptionist? Het salaris van een Receptionist begint bij €1980,- bruto per maand. Een ervaren Receptionist verdient tot maximaal €2800,- bruto per maand. Het salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en inzet.

Alle opleidingen Receptionist

Klantvriendelijk telefoneren - klantgericht telefoneren - Hospitality aan de telefoon - telefoniste en receptioniste training

Klantvriendelijk telefoneren - klantgericht telefoneren - Hospitality aan de telefoon - telefoniste en receptioniste training

Voor wie? Alle functies, die regelmatig telefonisch contact hebben met klanten. Van KCC medewerkers tot verzekeringsadviseurs, van secretariaat tot facilitaire medewerkers. Trainingstraject Een trainingstraject bestaat doorgaans uit de volgende onderdelen: 0-metingen of mystery calls Intakegesprekken Één of meerdere dagdelen training, …

  • Onderwerp opleiding Receptionist
  • Lesmethode In-company / Maatwerk
  • Prijs € 150,00
Beoordeling
Telefoniste-receptioniste

Telefoniste-receptioniste

Een eerste indruk maak je maar één keer. En dat geldt zeker voor bedrijven. Klanten die een goede eerste ervaring met een bedrijf hebben, komen vaker terug. Als telefoniste/receptioniste speel je een belangrijke rol in het maken van die belangrijke …

  • Onderwerp opleiding Receptionist
  • Lesmethode Thuisstudie
  • Prijs € 359,00
  • Duur 9 maanden
Professioneel Telefoneren, een training voor telefonisten, administatief medewerkers, receptie - en baliemedewerkers

Professioneel Telefoneren, een training voor telefonisten, administatief medewerkers, receptie - en baliemedewerkers

Een training voor iedereen die regelmatig telefoongesprekken voert met klanten en collega’s. Van secretaresse tot management assistent. Van Klantenservicemedewerker tot receptioniste. Als veel telefonisch contact tot je takenpakket behoord dan weet je ook dat je soms gesprekken hebt die niet …

  • Onderwerp opleiding Receptionist
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 395,00
  • Duur 7 uren
Beoordeling
Receptionist-Telefonist

Receptionist-Telefonist

Als receptionist ben je het visitekaartje van een bedrijf. Jij bent de eerste persoon die mensen zien of spreken en het is daarom van groot belang dat je een goede indruk achterlaat. Als receptionist ben je het visitekaartje van een …

  • Onderwerp opleiding Receptionist
  • Lesmethode Thuisstudie
  • Prijs € 405,00
  • Duur 6 maanden
Vaardigheden Receptionist

Vaardigheden Receptionist

Dagelijks starten  Deze training, onder begeleiding van een ervaren MS Office-trainer, start dagelijks in onze Trainspot Office Leercentra in Utrecht en Amsterdam. De data zijn in overleg te plannen, binnen onze openingstijden. Je kunt alle trainingen bij ons doorlopen zodat …

  • Onderwerp opleiding Receptionist
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 375,00
  • Duur 2 dagen