ICT Supportmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

ICT Supportmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als ICT Supportmedewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je ICT Supportmedewerker wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als ICT Supportmedewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als ICT Supportmedewerker


Vacatures ICT Supportmedewerker

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een ICT Supportmedewerker?

Een ICT Supportmedewerker ondersteunt klanten of medewerkers op het gebied van ICT. De specifieke taken kunnen erg variëren. Een supportmedewerker kan softwarematige problemen moeten verhelpen, werkinstructies en handleidingen moeten schrijven, contact met leveranciers moeten opnemen en onderhouden, websites moeten testen en ga zo maar door. Een ICT supportmedewerker is dus een veelzijdige werknemer die vaak meerdere taken voor zijn rekening neemt. Dit geeft zijn baan meer afwisseling dan dat het geval is bij andere banen in de ICT, bijvoorbeeld die van programmeur.


Past het beroep ICT Supportmedewerker bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures ICT Supportmedewerker per stad

Vacatures ICT Supportmedewerker Alkmaar

Vacatures ICT Supportmedewerker Almelo

Vacatures ICT Supportmedewerker Almere

Vacatures ICT Supportmedewerker Alphen aan den Rijn

Vacatures ICT Supportmedewerker Amersfoort

Vacatures ICT Supportmedewerker Amstelveen

Vacatures ICT Supportmedewerker Amsterdam

Vacatures ICT Supportmedewerker Apeldoorn

Vacatures ICT Supportmedewerker Arnhem

Vacatures ICT Supportmedewerker Assen

Vacatures ICT Supportmedewerker Bergen op Zoom

Vacatures ICT Supportmedewerker Breda

Vacatures ICT Supportmedewerker Capelle aan den IJssel

Vacatures ICT Supportmedewerker Delft

Vacatures ICT Supportmedewerker Den Bosch

Vacatures ICT Supportmedewerker Den Haag

Vacatures ICT Supportmedewerker Den Helder

Vacatures ICT Supportmedewerker Deventer

Vacatures ICT Supportmedewerker Doetinchem

Vacatures ICT Supportmedewerker Dordrecht

Vacatures ICT Supportmedewerker Ede

Vacatures ICT Supportmedewerker Eindhoven

Vacatures ICT Supportmedewerker Emmen

Vacatures ICT Supportmedewerker Enschede

Vacatures ICT Supportmedewerker Gouda

Vacatures ICT Supportmedewerker Groningen

Vacatures ICT Supportmedewerker Haarlem

Vacatures ICT Supportmedewerker Haarlemmermeer

Vacatures ICT Supportmedewerker Heerlen

Vacatures ICT Supportmedewerker Helmond

Vacatures ICT Supportmedewerker Hengelo

Vacatures ICT Supportmedewerker Hilversum

Vacatures ICT Supportmedewerker Hoogeveen

Vacatures ICT Supportmedewerker Hoorn

Vacatures ICT Supportmedewerker Katwijk

Vacatures ICT Supportmedewerker Leeuwarden

Vacatures ICT Supportmedewerker Leiden

Vacatures ICT Supportmedewerker Lelystad

Vacatures ICT Supportmedewerker Maastricht

Vacatures ICT Supportmedewerker Middelburg

Vacatures ICT Supportmedewerker Nieuwegein

Vacatures ICT Supportmedewerker Nijmegen

Vacatures ICT Supportmedewerker Oss

Vacatures ICT Supportmedewerker Purmerend

Vacatures ICT Supportmedewerker Roermond

Vacatures ICT Supportmedewerker Roosendaal

Vacatures ICT Supportmedewerker Rotterdam

Vacatures ICT Supportmedewerker Schiedam

Vacatures ICT Supportmedewerker Spijkenisse

Vacatures ICT Supportmedewerker Terneuzen

Vacatures ICT Supportmedewerker Tilburg

Vacatures ICT Supportmedewerker Utrecht

Vacatures ICT Supportmedewerker Veenendaal

Vacatures ICT Supportmedewerker Venlo

Vacatures ICT Supportmedewerker Vlaardingen

Vacatures ICT Supportmedewerker Westland

Vacatures ICT Supportmedewerker Zaanstad

Vacatures ICT Supportmedewerker Zeist

Vacatures ICT Supportmedewerker Zoetermeer

Vacatures ICT Supportmedewerker Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal ICT Supportmedewerker

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een ICT Supportmedewerker?

Het salaris van een ICT Supportmedewerker loopt flink uiteen. Een Supportmedewerker IT verdient ongeveer tussen de € 1800,- en de € 2800,- bruto per maand.

Her verschil in salaris wordt bepaald door de zwaarte van de funtie. De ene IT Supportmedewerker krijgt moeilijkere taken en problemen aangedient dan de andere. 

Secundaire voorwaarden Supportmedewerker IT

Ook de secundaire voorwaarden verschillen enorm en worden bepaald door de inhoud van de functie. Sommige Supportmedewerkers ICT hebben een auto van de zaak, anderen hebben dit niet nodig omdat ze vanuit een callcenter werken. Veelvoorkomende voorwaarden zijn:

  • Vakantiegeld
  • Vakantiedagen
  • Reis- en onkostenvergoeding
  • Onregelmatigheidstoeslag
  • Telefoon/internet vergoeding bij thuiswerkplek

 

 


Meer weten over het salaris ICT Supportmedewerker

Salaris aankomend ICT Supportmedewerker Salaris junior ICT Supportmedewerker Wat is het salaris van een medior ICT Supportmedewerker? Welk salaris krijgt een senior ICT Supportmedewerker?


Hoe word je een ICT Supportmedewerker? 

ICT Supportmedewerker kun je al worden met een mbo-opleiding ICT, maar ook hbo’ers worden gevraagd in vacatures. Soms wordt gevraagd om enkele jaren relevante werkervaring, maar in veel gevallen zal een mbo- of hbo-opleiding volstaan.

Opleidingen ICT Supportmedewerker

Uitgelicht
Gratis infosessie omscholing naar de IT



Omscholen tot ICT Supportmedewerker

Je kan op verschillende manieren omscholen tot ICT Supportmedewerker. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor ICT Supportmedewerker

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot ICT Supportmedewerker

Als je ICT Supportmedewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar ICT Supportmedewerker zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie ICT Supportmedewerker

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een ICT Supportmedewerker?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties ICT Supportmedewerker

Een ICT Supportmedewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Analytisch
Analytisch

Steekwoorden Competentie Analytisch:

analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch 

Omschrijving

Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.  

Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.

Assertiviteit
Assertiviteit

Steekwoorden: bemiddelen, onderhandelen, overtuigen, voor zichzelf opkomen

Omschrijving

Deze personen proberen het goed te doen voor zichzelf en voor iemand anders. Per situatie bekijken assertieve mensen de voor- en nadelen voor beide partijen. In bepaalde situaties zullen deze personen eerder voor zichzelf opkomen en in andere situaties geven ze de ander zijn zin. Ze gaan confrontaties niet uit de weg en vinden het fijn om zo nu en dan wat tegengas te krijgen.

Sterke punten
Deze personen hebben lef nodig om voor zichzelf en een ander op te komen. Daarbij kunnen ze goed luisteren en anderen overtuigen. Ze geven de ander de ruimte om te praten en zullen zelf ook proberen iemand te overtuigen van hun standpunt.

Zwakke punten
In bepaalde situaties kunnen deze personen ervoor kiezen om hun gelijk te halen. Daarentegen kan het ook voorkomen dat deze personen bewust de ander zijn zin geven. Omdat dit niet vast staat, kan het zijn dat deze personen wispelturig overkomen.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Onafhankelijkheid
Onafhankelijkheid

Steekwoorden Competentie Onafhankelijkheid:

zelfverzekerd, zelfkennis, zelfontwikkeling, kritisch, zelfstandig

Omschrijving

Deze mensen nemen beslissingen op basis van hun eigen overtuigingen en niet zozeer op basis van overtuigingen van anderen. Deze mensen hebben vaak een duidelijke koers en laten zich niet zomaar van de wijs brengen. Zij werken zelfstandig en durven besluiten te nemen. Ze kijken kritisch naar het werk en hun functioneren, waardoor ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen.

Sterke punten
Over het algemeen zijn deze mensen zelfverzekerd en beschikken ze over een goede zelfkennis en –ontwikkeling. Zij zetten voor zichzelf een bepaalde koers uit en bewandelen zelfstandig de weg ernaar toe.

Zwakke punten
Onafhankelijke mensen kunnen afstandelijk overkomen. Ze doen vaak dingen zelfstandig en hierdoor kan het voor omgeving lijken alsof ze zich afsluiten. Nog een gevaar van zelfstandig werken is stress. Onafhankelijke mensen vinden het lastig om hulp te vragen, waardoor de werkdruk enorm kan oplopen. 

Visie
Visie

Steekwoorden: toekomst, zelfontwikkeling, resultaatgericht, zelfkennis

Omschrijving

Deze mensen hebben een duidelijk toekomstbeeld. Hierbij houden ze rekening met de verschillende mogelijkheden en wegen die zij kunnen bewandelen. Deze mensen kunnen zaken vanaf een afstand bekijken en objectieve besluiten nemen. Verder onderzoeken deze mensen vaak nieuwe dingen en willen ze graag op de hoogte blijven van ontwikkelingen.

Sterke punten
Deze mensen hebben een duidelijke visie, die ze goed onder woorden kunnen brengen. Ze willen dit toekomstbeeld bereiken en zijn dus resultaatgericht. Bovendien hebben ze vaak een goede zelfkennis en zelfontwikkeling. 

Zwakke punten
Mensen kunnen een te abstracte of onrealistische visie hebben. Ze hebben dan niet helder in hun hoofd waar ze naar toe willen en hoe ze dit moeten bereiken. Ook kunnen ze koppig en eigenwijs overkomen omdat ze teveel aan hun visie vasthouden. Ze zijn er dan van overtuigd dat hun visie de beste is.

 

Vaardigheden ICT Supportmedewerker

  • Analyseren
  • Systematisch denken
  • Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
  • Uitdrukkingsvaardigheid
  • Ontspannenheid
  • Grenzen aangeven
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Zelfsturing
  • Zelfontwikkeling
  • Durf
  • Voorstellingsvermogen
  • Toekomstgerichtheid
  • Probleemoplossend
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een ICT Supportmedewerker nodig? 

Een ICT Supportmedewerker is in de eerste plaats een Waarnemer, omdat zijn werk bijna altijd technische processen beslaat. Hij zal altijd onderzoekend moeten optreden. In de tweede plaats zal hij ook een Loyalist of Bemiddelaar zijn, omdat hij in zijn werk vaak tussen anderen in staat; tussen de technici en de andersoortige medewerker, of tussen zijn bedrijf en vertegenwoordigers van andere bedrijven. 


Eigenschappen ICT Supportmedewerker

  • Empathie
  • Diplomatiek
  • Zorgzaamheid
  • Trouw
  • Integriteit
  • Punctueel
  • Waarnemendheid
  • Gedetailleerdheid
  • Leergierigheid



Wat zijn de baankansen voor een ICT Supportmedewerker?

Het arbeidsmarktperspectief voor ICT Supportmedewerkers is momenteel gunstig. Met de juiste opleiding zijn er vele organisaties waar je bij terecht kunt. Qua doorgroeimogelijkheden moet je denken aan andere functies in de ICT, zoals ICT-consultant, informatiemanager, programmeur of specialist. Het is maar net hoe en hoe snel je je ontwikkelt.

De actuele kans op werk voor een ICT Supportmedewerker

Het beroep ICT Supportmedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners. De kans op werk voor de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners is in de huidige periode zeer goed

Huidige aantal vacatures

35

Baankans ICT Supportmedewerker

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden ICT Supportmedewerker

Het beroep ICT Supportmedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners.

Verwante beroepen ICT Supportmedewerker

Doorgroei beroepen voor een ICT Supportmedewerker


Waar werkt een ICT Supportmedewerker?

ICT Supportmedewerkers zijn aanwezig in organisaties die veel met computers werken. Soms huren organisaties ICT-bedrijven in voor de ICT-taken, maar een supportmedewerker werkt meestal met mensen die wel een computer omgaan, maar er niet bijzonder veel verstand van hebben. Kortom: bij een enorme hoeveelheid bedrijven alsmede (hoge)scholen en overheidsinstellingen.


Met wie werkt een ICT Supportmedewerker samen? 

Supportmedewerkers hebben vaak contact met iedereen die in hun bedrijf met computers te maken krijgt, hun netwerk kan zich dus heel breed ontwikkelen. Voor hun eigen vakgebied relevante connecties kunnen zij maken met andere ICT’ers van alle soorten. Ontwikkelaars, informatiemanagers, data-analisten, enz.


  • Technical Support Engineer
  • Computerreparateur
  • ICT-specialist
  • Software-ontwikkelaar
  • Informatiemanager
ICT Supportmedewerker

Verwante beroepen ICT Supportmedewerker:

Technical support engineer
Salaris: €2000 tot €6000
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Onbekend

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep ICT Supportmedewerker in één oogopslag

Sector:

Netwerk:

  • Technical Support Engineer
  • Computerreparateur
  • ICT-specialist
  • Software-ontwikkelaar
  • Informatiemanager

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2100 tot €3900

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

35



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar